Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik osiągający dochody z działalności gospodarczej, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony z wpłacania w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy za okres objęty zawieszeniem. Dotyczy to zarówno zaliczki opłacanej na ogólnych zasadach – co miesiąc, jak również zaliczek kwartalnych oraz uproszczonych. Podobnie podatnicy opodatkowani według jednolitej 19-proc. stawki PIT są zwolnieni z obowiązku bieżących rozliczeń z urzędem skarbowym.
Po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy wpłacają zaliczki według zasad obowiązujących przed zawieszeniem. Oznacza to, że podatek od dochodu, którego uzyskanie dopuszczalne jest w okresie zawieszenia, będzie podlegał rozliczeniu przy płatności pierwszej zaliczki po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy.
W przypadku źródła przychodów, jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.