Zawieszenie działalności a koszty

Kategoria: PIT
Autor: Styczyński Rafał
Data: 20-07-2012 r.

Z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej korzysta coraz więcej przedsiębiorców. Powody zawieszenia mogą być różne zarówno finansowo jak i na sezonowość prowadzonej działalności. Po zawieszeniu prowadzenia działalności powstaje problem jak rozliczyć wydatki na zobowiązania wynikające z zawartych długoterminowych umów, takich jak np. umowy leasingu czy dzierżawy.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik osiągający dochody z działalności gospodarczej, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony z wpłacania w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy za okres objęty zawieszeniem. Dotyczy to zarówno zaliczki opłacanej na ogólnych zasadach – co miesiąc, jak również zaliczek kwartalnych oraz uproszczonych. Podobnie podatnicy opodatkowani według jednolitej 19-proc. stawki PIT są zwolnieni z obowiązku bieżących rozliczeń z urzędem skarbowym.

Po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy wpłacają zaliczki według zasad obowiązujących przed zawieszeniem. Oznacza to, że podatek od dochodu, którego uzyskanie dopuszczalne jest w okresie zawieszenia, będzie podlegał rozliczeniu przy płatności pierwszej zaliczki po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

 

Podatnik w okresie zawieszenia nie może rozliczać w kosztach wydatków związanych z bieżącym prowadzeniem działalności gospodarczej, np. kosztów związanych z zakupem paliwa do samochodów wykorzystywanych w działalności. Ich ewentualne rozliczenie będzie świadczyć o wykonywaniu działalności gospodarczej, co stanowi przeszkodę do zawieszenia działalności gospodarczej.

Natomiast inaczej przedstawia się kwestia wydatków związanych z długoterminowymi umowami. Przedsiębiorca ma obowiązek w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej regulować zobowiązania powstałe przed datą tego zawieszenia.

Wobec tego opłaty za najem biura, telefony, podatki od nieruchomości, opłaty za serwis internetowy (za okres wypowiedzenia tych umów) mogą być uwzględnione przez podatniczkę przy ustaleniu dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, skoro zobowiązanie do ich poniesienia powstało przed zawieszeniem działalności gospodarczej. Wydatki te należy wówczas uznać za pośrednio związane z działalnością gospodarczą i mające związek z zachowaniem źródła przychodów.

Styczyński Rafał

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30857 )
Array ( [docId] => 30857 )