Jak rozliczyć sponsoring traktowany jako umowę barterową?

Kategoria: VAT i akcyza
Autor: Rafał Kuciński
Data: 23-09-2016 r.

Umowy sponsoringowe nie należą dziś do rzadkości. Jeśli rozliczany przez Ciebie podmiot przymierza się do podpisania takiej umowy to musisz wiedzieć, jakie wywołuje ona skutki na gruncie VAT i jak należy ją rozliczyć.

Umowy sponsoringowe są różnie skonstruowane. Jedną z częściej spotykanych sytuacji jest przekazywanie sponsorowanemu określonych towarów w zamian za usługę reklamy (sponsoringu). W sytuacji takiej będzie miało miejsce świadczenie dwustronne (w zakresie, w jakim świadczenia będą ekwiwalentne). Zapłatą za usługę reklamową będzie, zatem nie świadczenie pieniężne, ale świadczenie rzeczowe  albo usługa. Dochodzi wówczas do zamiany towaru na usługę lub usługi na usługę, do których stosuje się przepisy ustawy o VAT dotyczące sprzedaży.

 

Wykonane przez obie strony czynności należy uznać wówczas za zdarzenia podlegające opodatkowaniu VAT, a mianowicie za:

  • odpłatną dostawę towarów (lub świadczenie usługi) dokonaną przez Twoją firmę jako sponsora oraz
  • odpłatne świadczenie usługi reklamowej przez sponsorowanego.

Obie te czynności podlegają oczywiście opodatkowaniu VAT. Odpłatny charakter transakcji wynika z faktu, że dochodzi tutaj do ekwiwalentnej wymiany (czyli umowy barterowej), polegającej na dostawie towaru (usługi) przez sponsora w zamian za świadczenie usługi reklamowej przez sponsorowanego. Realizowaną czynność sponsoringu należy wówczas rozpoznać jako zamianę usługi reklamowej na towar (względnie usługę).

Pamiętaj, że zamiana tak samo jak sprzedaż jest umową wzajemną, co oznacza z założenia, że jeżeli w umowie nie określono inaczej, występuje między stronami ekwiwalentność świadczenia polegająca na tym, że sponsorowany świadczy na rzecz sponsora usługę o tej samej wartości, co przenoszony przez sponsora towar (ewentualnie usługa) na rzecz sponsorowanego.

Umowa wzajemna

Przykład:

Twoja firma (sponsor) w ramach umowy sponsoringu zawartej z firmą ALFA (organizatorem imprezy sportowo-rozrywkowej), zobowiązała się do przekazania odzieży z jej logo (z przeznaczeniem dla osób obsługujących tę imprezę oraz jej uczestników) oraz innych towarów (np. towarów oznaczonych logo firmy z przeznaczeniem na nagrody dla uczestników konkursu, stolików, ławek, namiotów, podestów itp.). W zamian za to sponsorowana firma zobowiązała się do reklamy wizerunku sponsora (reklama słowna poprzez nagłaśnianie oraz  wizualna poprzez eksponowanie na banerach, ulotkach i plakatach), jego nazwy i logo podczas trwania organizowanej imprezy i po niej. 

Wykonane w ramach umowy sponsoringu czynności mają charakter wzajemnych świadczeń, podlegających opodatkowaniu VAT przez każdą ze strony umowy. Obowiązek podatkowy w VAT powstanie odpowiednio:

  • U sponsora – z chwilą dokonania dostawy odzieży i innych towarów.
  • U sponsorowanego – z chwilą wykonania usługi.

W ewidencjach VAT Twojej firmy (jako sponsora) powinieneś wówczas ująć następujące zdarzenia:

  • W ewidencji zakupu:

– wartość nabytych (lub wyprodukowanych) towarów przekazanych sponsorowanej firmie ALFA i odpowiednio przypadający od nich VAT  podlegający odliczeniu.

– wartość nabytej usługi reklamowej od sponsorowanej firmy (na podstawie faktury) uprawniającej do odliczenia VAT (jeżeli cała sprzedaż firmy podlega opodatkowaniu).

  • W ewidencji sprzedaży:

– wartość dostarczonych towarów sponsorowanej firmie i należny od nich VAT według stawki właściwej dla ich sprzedaży w kraju.

Natomiast sponsorowana firma powinna ująć w ewidencjach VAT następujące zdarzenia:

  • W ewidencji zakupu:

– wartość nabytych towarów będących przedmiotem sponsoringu i odpowiednio przypadający od nich VAT podlegający odliczeniu (ponieważ dotyczy czynności opodatkowanej).

  • W rejestrze sprzedaży:

– wartość świadczonej usługi reklamy na rzecz sponsora i należny od nich VAT według podstawowej stawki VAT.

Zapamiętaj!

Umowa sponsoringu polegająca na ekwiwalentnym, rzeczowym wsparciu sponsorowanego w zamian za świadczoną usługę reklamy (sponsoringu) – ma charakter dwustronny: dostawy towarów przez sponsora i świadczenia usługi reklamy przez sponsorowanego – podlegających opodatkowaniu VAT.

Rafał Kuciński

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39535 )
Array ( [docId] => 39535 )