Przy refakturowaniu podatnicy są zobowiązani do stosowania takich samych zasad opodatkowania jak podmiot, od którego nabyte zostały usługi. Tym samym należy zastosować odpowiednie przepisy ustawy o VAT dotyczące obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług za media.
Podstawowa zasada określająca, kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla usług, mówi, że jest to moment wykonania usługi. Gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wykonania usługi przez ten podmiot. Natomiast fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Jednakże od tej zasady istnieją wyjątki określające w odmienny sposób szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.
W ustawie o VAT przewidziano specjalne zasady ustalania obowiązku podatkowego dla usług mediów. W art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT określono, że w przypadku:
- dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,
- świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18,
- świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych)
- obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych dostaw i usług. Zgodnie z powyższym, w przypadku refakturowania świadczenia usług o charakterze powszechnym, tzw. mediów, obowiązek w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą upływu terminu płatności.