Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego aby stwierdzić, czy dana usługa kompleksowa (pozyskiwanie danych) jest usługą finansową korzystającą ze zwolnienia z VAT, istotna jest ilość elementów w tej usłudze związanych z usługami finansowymi. Elementów finansowych w usłudze powinno być więcej niż np. marketingowych.
Sprawa dotyczyła firmy świadczącej usługę pozyskiwania danych dla banków, zakładów ubezpieczeń oraz innych instytucji finansowych oferujących swoje produkty finansowe, jak również dla pośredników finansowych oferujących produkty finansowe. Spółka pozyskuje dane kontaktowe, ograniczone zwykle do imienia i nazwiska, adresu e-mail oraz numeru telefonu, od osób fizycznych zainteresowanych określonymi produktami finansowymi.
Następnie dane te są weryfikowane. W przypadku produktów finansowych związanych z kredytem, pożyczką, kartą kredytową i innymi podobnymi produktami, spółka ustala także telefonicznie wstępną zdolność kredytową osoby zainteresowanej.