Spółki świadczące usługi turystyczne, często część produktów kupują od podmiotów zewnętrznych. Zdarza się, że na jednym produkcie występuje marża dodatnia (różnica między kwotą należności a ceną nabycia), natomiast na drugim marża ujemna (np. gdy wycieczkę wykupiło niewiele osób, a podatnik zapłacił za czarter całego samolotu). W efekcie końcowym ustalając tę wielkość (marżę) na potrzeby rozliczenia, należy wziąć pod uwagę efekt całej sprzedaży zrealizowanej w tym okresie. Ich suma, uwzględniająca zarówno wyniki dodatnie, jak i ujemne poszczególnych transakcji, pozwala dopiero na prawidłowe określenie podstawy opodatkowania sprzedaży usług turystyki.
Wątpliwości powstają przy ustalaniu podstawy opodatkowania przy usługach turystycznych. Podstawę opodatkowania działalności stanowi marża pomniejszona o kwotę należnego podatku. Podatnicy nie zawsze wiedzą, czy w ten sposób ustalona marża ujemna, która pomniejsza finalnie marżę wykazaną jako podstawa opodatkowania w danym okresie rozliczeniowym jest ustalana prawidłowo. Tym bardziej, że stanowisko organów skarbowych jest w tej sprawie odmienne (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 października 2012 r. (IPPP2/443-696/12-2/IŻ).