Po pierwsze - porównujmy oferty różnych sklepów. Wywieszki, bilbordy często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Warto odwiedzając sklepy podczas dokonywania zakupów dokładnie zapoznać się z obowiązującą ceną.
Poza tym cena cenie nie jest równa. Sprzedawcy podają często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe, oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji, zaoszczędzają. Zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Pamiętajmy - cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
Po drugie - pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach (szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki) wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów.
Po trzecie - nie zapominajmy o paragonach lub innych dowodach zakupu - są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
Po czwarte - jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie - najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.
Po piąte - jesteśmy chronieni również na zagranicznych
wyprzedażach. Wielu miłośników wyprzedaży skorzysta z sezonowych przecen
w trakcie wakacyjnego wypoczynku za granicą. Coraz popularniejsze są
również specjalne wyjazdy na atrakcyjne zakupy do europejskich miast,
takich jak Mediolan, Londyn czy Paryż. Wybierając się za granicę warto
wcześniej sprawdzić terminy wielkich obniżek. Na przykład we Włoszech
wyprzedaże zaczynają się na początku lipca i trwają 30 dni, w Grecji
daty wyprzedaży ustala co roku ministerstwo, natomiast w Wielkiej
Brytanii, podobnie jak w Polsce odbywają się one w dowolnych terminach.
Po szóste - mamy prawo do bezpłatnej pomocy. Jeśli na przykład
sklep odrzuci reklamację, można uzyskać bezpłatną pomoc w dochodzeniu
swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w
urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu
0 800 007 707. Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w
oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości w
zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich
Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
Źródło: UOKiK
Dorota Siudowska-Mieszkowska