Kto przeprowadza inwentaryzację
Inwentaryzacji drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami oraz ich weryfikacji dokonują zazwyczaj służby finansowo-księgowe jednostki. Jeśli to jest możliwe, warto, by weryfikację salda danego składnika majątku przeprowadzał inny pracownik księgowości niż ten, który prowadzi jego ewidencję.
W praktyce często jednak należy zaangażować do tych prac także inne osoby w szczególności rzeczoznawców bądź specjalistów technicznych do tego rodzaju prac. Dotyczy to przede wszystkim zagadnień związanych z inwentaryzacją środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych oraz zagadnień związanych z utratą przez nie wartości oraz ich amortyzacją.
Także przy inwentaryzacji należności lub zobowiązań wskazany jest udział radcy prawnego - szczególnie jeśli są to roszczenia sporne.
Jak dokumentować wyniki inwentaryzacji
Zawsze ujawnione w czasie inwentaryzacji różnice wymagają wyjaśnienia oraz weryfikacji wartości w księgach rachunkowych. Zawsze należy zatem sporządzić protokół w weryfikacji tą metodą. Protokół taki może mieć charakter zbiorczy dla kilku lub wszystkich tytułów inwentaryzowanych tą metodą aktywów i pasywów. Musi być oczywiście podpisany przez osoby weryfikujące.