Kto przeprowadza inwentaryzację metodą weryfikacji

Kategoria: Inwentaryzacja
Data: 26-12-2012 r.

Przy inwentaryzacji polegającej na porównaniu danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami chodzi przede wszystkim o urealnienie sald wykazywanych w księgach rachunkowych oraz wyeliminowanie sald nieistniejących w praktyce. Kto przeprowadza inwentaryzację tą metodą? I jak dokumentować wyniki? Pobierz druki potrzebne przy inwentaryzacji.

Kto przeprowadza inwentaryzację

Inwentaryzacji drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami oraz ich weryfikacji dokonują zazwyczaj służby finansowo-księgowe jednostki. Jeśli to jest możliwe, warto, by weryfikację salda danego składnika majątku przeprowadzał inny pracownik księgowości niż ten, który prowadzi jego ewidencję.

W praktyce często jednak należy zaangażować do tych prac także inne osoby w szczególności rzeczoznawców bądź specjalistów technicznych do tego rodzaju prac. Dotyczy to przede wszystkim zagadnień związanych z inwentaryzacją środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych oraz zagadnień związanych z utratą przez nie wartości oraz ich amortyzacją.

Także przy inwentaryzacji należności lub zobowiązań wskazany jest udział radcy prawnego - szczególnie jeśli są to roszczenia sporne.

Jak dokumentować wyniki inwentaryzacji

Zawsze ujawnione w czasie inwentaryzacji różnice wymagają wyjaśnienia oraz weryfikacji wartości w księgach rachunkowych. Zawsze należy zatem sporządzić protokół w weryfikacji tą metodą. Protokół taki może mieć charakter zbiorczy dla kilku lub wszystkich tytułów inwentaryzowanych tą metodą aktywów i pasywów. Musi być oczywiście podpisany przez osoby weryfikujące.

W protokole warto zawrzeć następujące informacje:

  • rodzaj składników aktywów i pasywów podlegający weryfikacji,
  • numer konta, na którym są ujmowane,
  • stan wynikający z ksiąg,
  • stan ustalony w drodze weryfikacji,
  • ewentualne różnice,
  • proponowany sposób ich rozliczenia,
  • podpis osoby przeprowadzającej weryfikację.

Protokół taki, po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki, stanowi podstawę dokonania ewentualnych korekt w ewidencji księgowej.

Podstawa prawna:

  • art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Autor: Katarzyna Trzpioła
Opracowanie redakcyjne: Sylwia Maliszewska


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Wykorzystanie firmowego auta do celów prywatnych

pobierz

Księgowanie zdarzeń gospodarczych w pytaniach i odpowiedziach

pobierz

5 błędów w księgowaniu środków trwałych

pobierz

Ewidencja różnic kursowych zgodnie z UoR i MSR

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 31709 )
Array ( [docId] => 31709 )