Czy można odebrać odpoczynek w czasie prowadzenia pojazdu przez drugiego członka załogi

Data: 09-08-2016 r.

Dopuszczalna norma czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dnia pracy to dziewięć godzin lub do dwóch razy w tygodniu maksimum 10 godzin. Włączając w ten czas dodatkowo wymagane przerwy, otrzymujemy wystarczająco długi okres, aby w trakcie jego trwania móc odebrać odpoczynek, którego długość podczas pracy w załodze podwójnej można zawsze ograniczać do dziewięciu godzin.

Czy zatem nie można pracować w załodze na zmianę, tak aby w czasie dziewięciu godzin jazdy jednego kierowcy drugi kierowca odbierał wymagany odpoczynek dzienny w kabinie pojazdu? Niestety, taki rozdział aktywności kierowców pracujących w załodze jest niezgodny z obowiązującymi przepisami. Oczywiście każdy z kierowców nie przekraczałby normy jazdy dziennej. Jednakże problem tkwi w odpoczynku, gdyż zgodnie z treścią art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 może on zostać wykorzystany w pojeździe, ale tylko wtedy, gdy posiada odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i… pojazd znajduje się na postoju! Kluczową przeszkodą w realizacji opisanego podziału aktywności kierowców obsady podwójnej jest zatem to, że odpoczynek odbierany w pojeździe musi być wykorzystywany, gdy pojazd nie porusza się.

Należy zauważyć jednak, że przepisy opisujące warunki pracy kierowców w załodze kilkuosobowej dopuszczają analogiczny podział okresów jazdy jak w rozważanym przykładzie. Pierwszy kierowca mógłby zatem wykorzystać swoje dziewięć godzin jazdy z przerwą 45-minutową po 4,5 godziny jazdy, a następnie drugi kierowca taki sam okres swojego czasu jazdy. Kierowcy pracujący w załodze mają bowiem aż 21 godzin na swoje wszelkie aktywności związane z pracą, licząc od zakończenia ostatniego czasu odpoczynku dziennego do rozpoczęcia kolejnego. W 21 godzinach dość swobodnie mieszczą się dopuszczalne czasy jazdy dziennej dwóch kierowców i minimum jedna godzina przerw, a potem obaj i tak muszą odebrać minimum 9-godzinny odpoczynek podczas postoju pojazdu.

Paweł Miklis, specjalista z zakresu prawa transportowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39337 )
Array ( [docId] => 39337 )