Czy na pewno wiesz, kiedy wyjąć z tachografu kartę kierowcy

Autor: Paweł Miklis
Data: 06-02-2017 r.

Dokładnie nie wiadomo, kiedy należy wyjąć kartę z tachografu. Wiele zależy od sytuacji, w której znajduje się kierowca. Nie zawsze ma obowiązek to zrobić, ale jednak lepiej, żeby wyjmował kartę. Sprawdź, dlaczego?

Kartę kierowcy należy stosować w każdym dniu, w którym prowadzi się pojazd. Nie wyjmuje się jej przed zakończeniem dziennego okresu pracy (oczywiście z wyjątkiem sytuacji, kiedy jest to uzasadnione). Natomiast kwestia używania tachografu w trakcie oddalenia się od pojazdu jest uwarunkowana tym, czy kierowca jest w stanie używać go do prawidłowego rejestrowania swoich aktywności w tym czasie.

Kiedy zostawić kartę

 

Jeżeli kierowca oddala się od pojazdu i w czasie tego oddalenia odbywa cały czas tylko jedną aktywność (odpoczynek, praca albo gotowość), to nie ma potrzeby wyciągania i zabierania karty. Kierowca może zatem bez obaw zostawić kartę w tachografie i udać się na przerwę, odpoczynek dzienny albo weekendowy.

Natomiast jeśli kierowca w trakcie oddalenia będzie wykonywał minimum dwie spośród wymienionych aktywności, raczej nie będzie w stanie przełączyć w odpowiednim czasie przełącznika w tachografie, który zmieni rodzaj rejestrowanej aktywności na karcie. Zatem uzasadnione będzie zabranie karty z tachografu podczas takiego oddalenia.

Kiedy wyjąć kartę

Jednak zabieranie karty z tachografu jest w praktyce lepszym rozwiązaniem, gdyż zapobiega wówczas przypadkowemu użyciu karty przez kogoś innego, kto nawet na chwilę przejmie pojazd, aby np. go przeparkować. Zapisywana prawidłowo aktywność odpoczynku zostanie wówczas przerwana jazdą i rodzi to kłopot dla właściciela karty.

W dłuższych okresach, takich jak odpoczynek tygodniowy, urlop czy zwolnienie lekarskie jest nieuniknione, że ktoś inny będzie chciał kierować pojazdem i wówczas albo pojedzie na cudzej karcie lub − bez wiedzy oraz intencji właściciela karty − wyjmie ją z tachografu. Pozostawianie karty w tachografie jest zatem dopuszczalne, ale w przypadku dłuższych okresów czasu niepraktyczne.

Paweł Miklis, specjalista z zakresu prawa transportowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40000 )
Array ( [docId] => 40000 )