Kierowca może użyć zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu

Data: 17-04-2013 r.

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu może być stosowane tylko w określonych sytuacjach. Aby zostało uwzględnione, musi zostać podpisane przez przewoźnika oraz kierowcę. Ponadto dokument trzeba dostarczyć w oryginale.

Komisja Europejska uważa, że świadectwo działalności, nazywane zaświadczeniem o nieprowadzeniu pojazdu, może być stosowane tylko w przypadkach przewidzianych w formularzu, czyli gdy kierowca:

  • przebywał na zwolnieniu lekarskim,
  • przebywał na urlopie wypoczynkowym,
  • miał czas wolny od pracy,
  • prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia nr 561/2006 lub umowy AETR,
  • wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu;
  • pozostawał w gotowości.

Komisja podkreśliła, że państwa członkowskie nie mają obowiązku wprowadzenia wymogu stosowania zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu. Jeśli jednak dany kraj tego wymaga, na jego terytorium musi obowiązywać standardowy formularz, który ustanowiono w przepisach unijnych. Wymóg stosowania formularza dotyczy również kierowców z innych krajów.

Formularz trzeba wypełniać maszynowo. Aby świadectwo działalności było uznane za ważne, musi być podpisane przez przedstawiciela przedsiębiorstwa oraz przez kierowcę. Pracujący na własny rachunek kierujący podpisuje się raz jako przedstawiciel firmy, a drugi raz jako kierowca. Tylko podpisany oryginał jest ważny, kopie nie. Formularza nie wolno podpisywać przed jego wypełnieniem ani zmieniać jego treści.

 

Służby kontrolne mogą zaakceptować faks formularza tylko w wyjątkowych sytuacjach oraz jeśli zostało to przewidziane w przepisach krajowych. W Polsce służby respektują jedynie poprawnie wypełniony oryginał. Jeżeli formularz jest drukowany na papierze opatrzonym logo przedsiębiorstwa i jego danymi teleadresowymi, pola zawierające informacje dotyczące firmy i tak muszą być wypełnione. Inaczej nie zostanie on uwzględniony.

Źródło: wytyczne opracowane przez Komisję Europejską przy współpracy ekspertów instytucji kontrolnych, organizacji pracowniczych oraz przedsiębiorstw.

Roman Kozub, prawnik, były pracownik instytucji kontrolnej, pełnomocnik renomowanych firm transportowych


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32005 )
Array ( [docId] => 32005 )