Odpoczynek w pojeździe a używanie wykresówek – poznaj dobre praktyki

Autor: Paweł Miklis
Data: 03-01-2017 r.

Kierowcy, wykonując odpoczynek dzienny, zwykle zostawiają w tachografie kartę albo wykresówkę i zmieniają ją albo przełączają tachograf tuż przed ponownym ruszeniem w drogę. Jak jednak postąpić, jeśli odpoczynek nie będzie trwał 9 czy 11 godzin, tylko dłużej, np. ponad 24 godziny?

Użytkując tachograf cyfrowy, kierowca może zostawić swoją kartę zalogowaną w tachografie na dowolnie długi czas. Jeśli tylko przebywa w pojeździe lub jego pobliżu i może używać tachografu w każdym momencie, wtedy karta może pozostać w tachografie. Nawet gdy kierowca nagle musiałby podjąć jakąś aktywność, to może przełączyć w tachografie rodzaj rejestrowanej aktywności. Natomiast jeśli w wyniku oddalenia się od pojazdu nie będzie mógł użyć przełączników tachografu, wtedy może wyciągnąć kartę z urządzenia rejestrującego i dopiero po powrocie do pojazdu odtworzyć aktywności, jakie miał od ostatniego wyciągnięcia karty – zapisując je na karcie wpisem manualnym za pomocą tachografu.

Nieco więcej problematycznych kwestii pojawia się, gdy kierowca używa wykresówek i tachografu analogowego do rejestrowania swoich aktywności. Jeżeli kierowca po całym dniu pracy rozpoczyna odpoczynek dzienny, ma do wyboru:

  • pozostawić aktualnie użytkowaną wykresówkę i wymienić ją po zakończeniu odpoczynku, lub

  • z rozpoczęciem odpoczynku zastosować nową wykresówkę.

Przepisy stanowią bowiem, że nie wyjmuje się wykresówki z urządzenia rejestrującego przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów. Musimy też pamiętać, że wykresówki są przeznaczone na maksymalnie 24-godzinny zapis i przed upływem tego czasu trzeba je wymienić na kolejne. Przy tachografie analogowym i wykresówkach ma zastosowanie również zasada, że jeśli kierowca oddala się od pojazdu i nie może używać tachografu w sposób zgodny z przepisami, to może wyjąć wykresówkę, a po powrocie uzupełnić ten okres wpisem odręcznym na jej rewersie.

Paweł Miklis, specjalista prawa transportowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39880 )
Array ( [docId] => 39880 )