Przejazd w celu naprawy pojazdu

Data: 24-06-2013 r.

Zdarza się, że kierowca musi zawieźć zepsuty samochód do mechanika. Jeżeli już wyjeździł swoją normę, to nie musi rejestrować za pomocą tachografu cyfrowego swojej aktywności, czyli przejazdu w celu naprawy auta.

W sytuacji, gdy przejazd będzie związany tylko z naprawą pojazdu, na przykład do warsztatu samochodowego, nie trzeba rejestrować aktywności kierowcy za pomocą tachografu. A więc zawożąc auto do mechanika, można jechać bez karty kierowcy umieszczonej w tachografie. Należy w nim zaznaczyć opcję „OUT”, która oznacza przejazd poza zakresem obowiązywania przepisów.

 

Na podstawie art. 3 lit. g rozporządzenia nr 561/2006 przepisy związane z czasem jazdy, obowiązkowymi przerwami kierowców, a także z rejestrowaniem aktywności przy użyciu tachografu nie mają zastosowania m.in. w przypadku przewozów wykonywanych:

  • pojazdami poddawanymi próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz
  • pojazdami nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu.

Z uwagi na ten przepis można zawieźć auto do naprawy bez rejestracji czasu jazdy za pomocą tachografu. Taki rodzaj aktywności traktuje się jak pracę kierowcy, ale nie jest liczony do jego czasu jazdy.

W takiej sytuacji można też pozostawić swoją kartę w tachografie. Uaktywniona funkcja „OUT” spowoduje, że czas jazdy w okresie wyłączenia z przepisów i tak nie będzie wliczany do czasu jazdy. W przeciwnym wypadku trzeba dokonać wpisu manualnego „inna praca” bądź sporządzić wydruk z tachografu i zaznaczyć na nim odręcznie „inną pracę” podczas przewozu pojazdu do mechanika.

W innych sytuacjach, poza wyłączeniami określonymi w art. 3 i w art. ust. 1 rozporządzenia nr 561/2006, nie należy wykonywać transportu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy bez umieszczonej w nim karty kierowcy. Dotyczy to każdego kierowcy, nawet właściciela firmy.

Roman Kozub, prawnik, były pracownik instytucji kontrolnej, pełnomocnik renomowanych firm transportowych


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Opinie czytelników

data:

Tym samym - skoro zgodnie z art. 4 lit. a Rozporządzenia (WE) Nr 561/2006: "„przewóz drogowy” oznacza każdą podróż odbywaną w całości lub części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używanym do przewozu osób lub rzeczy" - to nie ma żadnej przesłanki uprawniającej do użycia trybu OUT.

Ocena użytkownika:
1
Zgłoś naruszenie regulaminu
data:

- niemieckiej: "Fahrzeuge, mit denen zum Zweck der technischen Entwicklung oder im Rahmen von Reparatur- oder Wartungsarbeiten Probefahrten auf der Straße durchgeführt werden, sowie neue oder umgebaute Fahrzeuge, die noch nicht in Betrieb genommen worden sind", - francuskiej: "véhicules subissant des essais sur route à des fins d'amélioration technique, de réparation ou d'entretien et véhicules neufs ou transformés non encore mis en service", a chyba oczywiste jest, że prace nad Rozporządzeniem (WE) Nr 561/2006 prowadzone były przede wszystkim w tych językach, a nie w języku polskim... (cdn)

Ocena użytkownika:
1
Zgłoś naruszenie regulaminu
data:

Taki przejazd jest zwyczajnym przemieszczeniem pojazdu z bazy do serwisu i z powrotem, przy wykorzystaniu dróg publicznych. Bezpośrednie powiązanie "próby drogowej" z "naprawą lub konserwacją" chyba jeszcze bardziej czytelne jest w wersjach: - angielskiej: "vehicles undergoing road tests for technical development, repair or maintenance purposes, and new or rebuilt vehicles which have not yet been put into service", (cdn)

Ocena użytkownika:
1
Zgłoś naruszenie regulaminu
data:

Bzdura zupełna, totalne nieporozumienie i bardzo szkodliwa mylna nadinterpretacja, przez którą można sobie tylko narobić kłopotów... Przywołany przepis art. 3 lit. g R561/2006 stanowi, że rozporządzenie to nie ma zastosowania do przewozu drogowego "pojazdami poddawanymi próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz pojazdami nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu". Przejazd do warsztatu zazwyczaj NIE JEST "próbą drogową (...) w ramach napraw albo konserwacji", o której mowa powyżej... (cdn)

Ocena użytkownika:
1
Zgłoś naruszenie regulaminu

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32015 )
Array ( [docId] => 32015 )