Inteligentne tachografy będą połączone z globalnym systemem nawigacji satelitarnej (GNSS). Dzięki temu będzie łatwiej zlokalizować pojazdy. Tachograf będzie zapisywał czynności kierowcy oraz przebieg pojazdu a pozycjonowanie za pomocą globalnego systemu nawigacji satelitarnej będzie potwierdzało prawidłowość zapisanych danych.
Wchodzi w życie pozostała część rozporządzenia nr 165/2014
Od 2 marca 2016 r. zacznie obowiązywać druga część unijnego rozporządzenia nr 165/2014. Przepisy zakładają wprowadzenie tzw. inteligentnych tachografów oraz zdalnej kontroli naruszeń przez służby kontrolne.
Przedsiębiorcy będą musieli wyposażyć w inteligentne tachografy pojazdy rejestrowane po raz pierwszy 36 miesięcy po wejściu w życie przepisów szczegółowych dotyczących konstrukcji, funkcjonowania i użytkowania nowych tachografów. Nie znamy jeszcze tej daty, zatem do czasu wprowadzenia nowych przepisów odnośnie do tachografów cyfrowych obowiązuje załącznik 1B do rozporządzenia nr 3821/85.
Kolejną nowością, którą wprowadza nowe rozporządzenie, jest wyposażenie organów kontrolnych w urządzenia do wczesnego zdalnego wykrywania naruszeń. Ustawodawca chce wprowadzić je obowiązkowo w 2021 roku. Jednak państwa UE mogą zrobić to wcześniej, z technicznego punktu widzenia będzie to możliwe już od momentu wejścia do obrotu nowych tachografów.
Urządzenia te umożliwią służbom przeprowadzanie zdalnej kontroli, kiedy pojazd będzie jechał. Komunikacja na odległość między tachografem a organami kontrolnymi ułatwi ukierunkowane kontrole drogowe, zmniejszając tym samym obciążenia administracyjne wynikające z losowych kontroli. Na podstawie tego nadzoru nie będą nakładane kary, nawet jeżeli okaże się, że doszło do manipulacji lub naruszeń. Będzie on jednak bardzo pomocny w typowaniu pojazdów do kontroli drogowych oraz w wykrywaniu manipulacji związanych z używaniem tachografów.
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. WE nr L 60 z 28 lutego 2014 r.),
Zobacz także:
Tagi: tachograf, kontrola drogowa