Niektórych okresów swojej pracy kierowca nie jest w stanie zarejestrować na wykresówce lub karcie kierowcy za pomocą tachografu. Będzie tak zawsze, gdy wykonywał pracę poza pojazdem (np. związane z załadunkiem i rozładunkiem, dokumentacją czy też obsługą urządzeń), był w dyspozycji, miał przerwę lub odpoczywał, a jego karta nie była zalogowana w tachografie. Czasu prowadzenia pojazdu nie można wpisać ręcznie, ponieważ ten rodzaj aktywności jest automatycznie rejestrowany przez tachograf zawsze, gdy pojazd się porusza.
Wpisy manualne na wykresówce – podstawowe zasady
Aktywności, które nie mogą być zarejestrowane przez tachograf, kierowca musi wprowadzić na kartę manualnie. Jeśli będzie pamiętał o kilku zasadach, nie tylko zrobi to szybciej, ale też uniknie błędów.
Dane zawsze należy wpisywać w sposób opisany w instrukcji. Firma powinna zadbać o udostępnienie tego dokumentu kierowcom, w jej interesie leży przecież, aby kierowca dokonywał wpisów manualnych poprawnie.
Oto 6 zasad, które warto wziąć pod uwagę przy dokonywaniu wpisów:
-
Włożenie karty. Żeby dokonać wpisu manualnego, trzeba włożyć kartę do tachografu, gdyż to w jej pamięci zapisywane są aktywności.
-
Zebranie danych. Zanim zaczniemy wpisywać dane, przygotujmy sobie informacje, które chcemy wprowadzić (daty i godziny rozpoczęcia oraz zakończenia aktywności, rodzaj tej aktywności). Jeżeli bowiem podczas wpisywania będziemy się zbyt długo zastanawiać, tachograf po pewnym czasie bezczynności powróci do normalnego ekranu bez zapisania czegokolwiek w pamięci. Wówczas cały proces będziemy musieli rozpoczynać od nowa.
-
Strefa czasowa. Zwróćmy uwagę, jakiego czasu używamy przy podawaniu godzin. W niektórych tachografach nie ma wyboru, dostępny jest wyłącznie czas UTC (uniwersalny czas skoordynowany, różniący się od środkowoeuropejskiego zimą o jedną godzinę, a latem o dwie). Wówczas trzeba przeliczyć godziny lokalne na UTC. W innych tachografach jest dostępna opcja wyboru i możemy użyć czasu lokalnego.
-
Podpowiedzi tachografu. Zazwyczaj początek wprowadzanej aktywności będzie już wyświetlony, gdyż domyślnie jest to czas ostatniego wyjęcia karty kierowcy z tachografu albo „końce” poprzednich aktywności. Dzięki temu łatwiej jest zapełnić cały brakujący okres, podczas którego karta nie była zalogowana w tachografie. Warto przy kupowaniu tachografu zwrócić uwagę, czy urządzenie ma taką funkcję.
-
Ograniczona pojemność. Niektóre tachografy, szczególnie te starsze, mają ograniczoną liczbę możliwych do wpisania czynności, np. kilkanaście. Dowiemy się tego z instrukcji tachografu. W takim przypadku może się zdarzyć, że kierowca nie da rady wpisać wszystkich swoich aktywności, jeśli jego dzień pracy był złożony z bardzo wielu krótkich okresów przerwy i pracy na zmianę. W takiej sytuacji trzeba zrezygnować z wpisania najkrótszej przerwy.
-
Zapisanie danych. Po wpisaniu wszystkich okresów aktywności należy ostatecznie zatwierdzić wprowadzone dane (tachograf o to „zapyta”). Przed zatwierdzeniem można jeszcze edytować wprowadzone dane. Ich poprawność najlepiej sprawdzić, wykonując wydruk z karty kierowcy z okresu obejmującego wprowadzone aktywności.
art. 15 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. WE nr L 370 z 31 grudnia 1985 r. ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: tachograf, dokumenty kierowcy