Raport NIK: polskie drogi są źle oznaczone

Autor: Anna Kolasa
Data: 23-04-2014 r.

Kontrolerzy NIK i działający na zlecenie Izby inspektorzy z urzędów wojewódzkich przeprowadzili kontrolę oznakowania dróg w naszym kraju. Nieczytelne pasy na jezdni, reklamy zasłaniające znaki – to tylko niektóre z ujawnionych nieprawidłowości.

Przeprowadzona kontrola wykazała, że oznakowanie jest niezgodne z zatwierdzoną organizacją ruchu W wielu miejscach nadmiar znaków może utrudniać ich percepcję, a z kolei w innych brakowało wymaganych znaków. Źle oznakowane były też prowadzone na drogach roboty, a po zakończonych remontach nie uprzątnięto znaków co wprowadzało w błąd kierowców.

 

W województwie śląskim ponad 30 proc. znaków pionowych ciężko było odczytać, były zniszczone i uszkodzone.

Na blisko 30 proc. skontrolowanych dróg znaki poziome były słabo widoczne lub wręcz nieczytelne.

Ponadto kontrolerzy zwrócili uwagę na sposób umieszczania znaków. Okazało się, że umieszczano je na nieodpowiedniej wysokości, na niewłaściwych konstrukcjach (np. na słupach trakcji elektrycznej, przydrożnych zabudowach, drzewach ), a także w nieprzepisowej, niebezpiecznie bliskiej odległości od krawędzi jezdni. Pomiędzy rozmieszczonymi znakami nie zachowywano przepisowej odległości.

Kolejnym problemem były przydrożne reklamy oraz drzewa i krzewy, które zasłaniały ustawione przy drodze znaki. Część reklam była umieszczona przy jezdniach bez zgody zarządców dróg, a ok. 30 proc. znalazło się tam bez wcześniejszej analizy ich wpływu na widoczność oznakowania.

Brakowało również słupków prowadzących, które ułatwiają kierowcom jazdę nocą i w trudnych warunkach atmosferycznych oraz barier ochronnych przy przejściach dla pieszych w pobliżu szkół.

Kontrola wykazała też, że zarządcy dróg nie przeprowadzali obowiązkowych analiz istniejącej organizacji ruchu w zakresie jej bezpieczeństwa lub robili to niestarannie. To właśnie te badania umożliwiają wskazanie najbardziej niebezpiecznych odcinków i miejsc na drogach.

Kontrola dowiodła, że konieczne jest podjęcie działań, które wyeliminują wykryte nieprawidłowości. Ustalono, że trzeba:

  • wprowadzić obligatoryjne przyjęcie organizacji ruchu na wszystkich drogach, także tych wybudowanych przed 1999 rokiem;

  • określić sankcje w ustawie Prawo o ruchu drogowym dla zarządców dróg za umieszczanie znaków i sygnalizatorów niezgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu;

  • wdrożyć ogólnopolski elektroniczny system organizacji ruchu;

  • zmienić niedobrą praktykę przy usuwaniu drzew i krzewów w pobliżu dróg.

Źródło:

www.nik.gov.pl

Anna Kolasa, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34712 )
Array ( [docId] => 34712 )