Źle sformułowane odwołanie do GITD - obowiązki inspektoratu

Autor: Adam Hrycak
Data: 24-10-2014 r.

Jeśli do inspekcji trafiło pismo o niejasnym charakterze, Główny Inspektor Transportu Drogowego nie może go zaklasyfikować wedle własnego uznania. Tak wynika z wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego w Warszawie.

Organ ma obowiązek zwrócić się do wysyłającego pismo o niezbędne wyjaśnienia i sprecyzowanie dokumentu.

Kolejne pismo

 

Kierowca został ukarany przez GITD karą 3.000 zł za przejazd po drodze krajowej bez uiszczenia opłaty elektronicznej. Kierowca złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jednak Główny Inspektor Transportu Drogowego utrzymał karę w mocy.

Po otrzymaniu tej decyzji kierowca wysłał do GITD kolejne pismo, w którym napisał, że chce ponownego rozpoznania sprawy i anulowania kary. Podkreślił, że w firmie, w której pracuje, jest wspólne konto viaToll dla wielu pojazdów. Dlatego nie mógł stwierdzić, czy na koncie są środki czy nie, ponieważ wszystkie auta są w trasie i stan konta znacznie zmienia się w krótkim czasie.

Skarga dopuszczalna

GITD uznał, że pismo kierowcy jest kolejnym wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, który jest niedopuszczalny. GITD w decyzji utrzymującej w mocy karę pouczył kierowcę, że mógł wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W tej sytuacji inspekcja wydała postanowienie o niedopuszczalności wniosku kierowcy.

Na to postanowienie kierowca wniósł skargę do WSA w Warszawie. W jej uzasadnieniu zaznaczył, że mógłby zgodzić się z nałożoną karą, gdyby miał jakikolwiek wpływ na powstanie naruszenia. Tymczasem za brak opłaty za przejazd odpowiadał w całości właściciel firmy transportowej.

Należało wyjaśnić

Sąd uchylił postanowienie GITD. Jednak wyrok zapadł z innych powodów, niż wskazane przez kierowcę. Sąd zauważył bowiem, że pismo kierowcy zostało nieprawidłowo zakwalifikowane. Zdaniem WSA pierwszym obowiązkiem organu było ustalenie charakteru wniesionego przez kierowcę pisma. Jeśli jego treść była niejednoznaczna, organ nie może sam ustalać jego charakteru, tylko powinien wyjaśnić rzeczywiste intencje kierowcy.

GITD powinien wezwać kierowcę do nadesłania wyjaśnień, czy pismo jest skargą do wojewódzkiego sądu administracyjnego, wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy lub innym wnioskiem. Organ powinien wtedy też udzielić kierowcy niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.

Źródło:

wyrok WSA w Warszawie z 27 sierpnia 2014 r., VI SA/Wa 16/14.

Adam Hrycak, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35939 )
Array ( [docId] => 35939 )