Kary za naciski na oś na podstawie pomiarów wag preselekcyjnych

Data: 11-11-2013 r.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego uważa, że karanie za przekroczenie dopuszczalnych nacisków na oś tylko na podstawie pomiaru wykonanego przez wagi preselekcyjne ograniczy degradację dróg i zwiększy bezpieczeństwo.

Obecnie każdy pomiar z wagi preselekcyjnej musi zostać poparty wynikiem ważenia pojazdu w warunkach stacjonarnych, na specjalnym stanowisku i przy użyciu specjalnych wag. Jednak GITD planuje rozbudowanie sieci urządzeń do pomiarów dynamicznych oraz zmianę przepisów w taki sposób, aby można było karać na podstawie pomiaru dokonanego przez te urządzenia. Zmiana wymogów odnośnie do dopuszczalnych błędów pomiarowych pozwoli na nakładanie kar na podstawie pomiaru z wag preselekcyjnych i zdjęcia pojazdu. GITD chce, żeby za 3 lata urządzeń do pomiarów dynamicznych było 300.

 

Używane aktualnie przez inspekcję wagi preselekcyjne nie posiadają legalizacji. Jest to niezbędne, aby wyniki pomiaru mogły służyć do wydania decyzji administracyjnej o nałożeniu kary na przewoźników. Legalizację mają urządzenia stacjonarne, używane przez inspektorów. Każdy kontrolowany może zapoznać się ze świadectwem legalizacji wagi podczas kontroli parametrów pojazdu.


Katarzyna Laskowska-Woś
, doradca firm transportowych, ekspert z zakresu prawa transportowego


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32084 )
Array ( [docId] => 32084 )