75 z urządzeń rejestrujących ITD jest starszych i są przenoszone w całym kraju pomiędzy masztami, które często są szare. Nowe przepisy mówią, że działający fotoradar musi być widoczny, czyli pomalowany na odblaskowy żółty kolor i oznakowany. Musi stać też w odpowiedniej odległości od jezdni i być do niej skierowany pod odpowiednim kątem.
GITD ogłosił przetarg na demontaż i utylizację 202 masztów. Najwięcej fotoradarów zniknie w województwie kujawsko-pomorskiem, na drogach krajowych nr 5, 10 i 91, bo aż 78. Ponad 40 masztów mniej będzie w województwie łódzkim.
ITD przejęła policyjne fotoradary w 2011 roku. Zgodnie z przyjętymi wtedy przepisami każdy nowy fotoradar stacjonarny umieszcza się w żółtej obudowie. Inspekcja dostała aż trzy lata na to, żeby szare urządzenia zupełnie wyszły z użycia i zostały zdemontowane. Dlatego począwszy od 1 lipca tego roku, żaden szary fotoradar nie będzie mógł zostać wykorzystany do robienia zdjęć kierowcom przekraczającym dozwoloną prędkość, a nawet nie powinien stać przy drodze.