Ważenie pojazdów korzystniejsze dla przewoźników

Data: 05-08-2013 r.

GITD wydał wytyczne dotyczące kontroli masy i nacisków osi pojazdów. Jeżeli okaże się, że kara dla przewoźnika będzie dużo wyższa po odjęciu błędów pomiarowych, nie należy uwzględniać tego ważenia pojazdu.

Podczas ważenia pojazdów inspektorzy zawsze odejmują od wyniku ważenia każdej osi pojazdu 200 kg na poczet błędów pomiarowych. Często okazywało się, że po odjęciu tych 200 kg, przewoźnik dostawał wyższą karę niż przed odjęciem (a powinna być niższa). Dlatego GITD polecił, aby w takich sytuacjach nie odejmować 200 kg od wyników ważenia i stosować najkorzystniejsze dla przewoźnika rozwiązanie.

 
Wysokość kary zależy od tego, które zezwolenie trzeba mieć na przejazd. Z kolei rodzaj zezwolenia jest zależny od parametrów pojazdu oraz rodzaju drogi. Kary wynoszą:
  1. za brak zezwolenia I i II − 1.500 zł;
  2. za brak zezwolenia III−VI − 5.000 zł;
  3. za brak zezwolenia VII:
  • 500 zł − gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości nie więcej niż o 10%,
  • 2.000 zł − gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości o więcej niż 10% i nie więcej niż 20%,
  • 15.000 zł − w pozostałych przypadkach.

Przykład: na drodze, na której dopuszczalny jest ruch pojazdów o nacisku osi napędowej 10 t, zatrzymano ciężarówkę z przyczepą przewożącą kostkę brukową na paletach. Jej parametry były następujące:

  • szerokość − 3,3 m (przekroczenie),

  • długość 18 m,

  • wysokość 4 m,

  • rzeczywista masa całkowita 39 t.

Nacisk pojedynczej osi napędowej przed odjęciem 200 kg wynosił 11,6 t, natomiast po ich odjęciu − 11,4 t.

Po odjęciu 200 kg nacisk osi nie przekroczył wielkości przewidzianych dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, lecz był większy od dopuszczalnych na drodze, po której pojazd się porusza (10 t). Pozostałe parametry mieszczą się w normie przewidzianej dla zezwolenia kategorii IV. Kara wynosi zatem 5.000 zł za brak zezwolenia kategorii IV.

Kara bez odejmowania 200 kg jest dziesięciokrotnie niższa. Nacisk osi napędowej przekracza wtedy wielkości przewidziane dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, więc przejazd należy zakwalifikować jako przejazd bez zezwolenia kategorii VII. Ponieważ nacisk ten przekracza dopuszczalną wartość nie więcej niż o 10%, kara wynosi 500 zł.


Podstawa prawna:
art. 140ab oraz załącznik do ustawy z 20 czerwca 1997 r. − Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.).



Katarzyna Laskowska-Woś
, doradca firm transportowych, ekspert z zakresu prawa transportowego




Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32075 )
Array ( [docId] => 32075 )