ITD dba o bezpieczny transport na drogach

Kategoria: Logistyka
Autor: Stwora Sylwia
Data: 11-10-2012 r.

Powołanie Inspekcji Transportu Drogowego było następstwem potrzeby zapewnienia uczciwej konkurencji w zakresie transportu drogowego, a także poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz dbania o ochronę środowiska. Z biegiem lat kompetencje i zadania ITD zostały poszerzone.

Struktura i cel działania ITD

Powołanie Inspekcji Transportu Drogowego nastąpiło 6 września 2001 roku na mocy ustawy o transporcie drogowym. Związane było również z wymogami Unii Europejskiej dotyczącymi m.in. gwarancji wiarygodności RP. Na czele ITD stoi Główny Inspektor Transportu Drogowego, któremu podlega 16 wojewodów pełniących funkcję kierownika wojewódzkiego oddziału inspektoratu.

Główny Inspektor odpowiada przed ministrem ds. transportu. Podstawowe zadania formacji dotyczą kontrolowania i dbałości o przestrzeganie polskich, jak i międzynarodowych przepisów związanych z transportem drogowym. Ma to posłużyć wzrostowi bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zapobieganiu niszczenia dróg, przestrzeganiu przez przedsiębiorców przepisów i opieraniu swoich działań na uczciwej konkurencji oraz zmniejszeniu przejawów patologii m.in. przestępstw gospodarczych na polu transportu drogowego.

Zadania i kompetencje ITD

ITD ma obowiązek kontrolowania dokumentów oraz reguł odnoszących się do transportu drogowego oraz przewozów, przestrzegania przepisów ruchu drogowego oraz uregulowań związanych z zakresem pracy kierowców dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku. Sprawdza zgodność zasad i przestrzeganie warunku transportu zwierząt, odpadów oraz żywności ulegającej szybkiemu zepsuciu.

ITD ma obowiązek kontrolować kierowców zajmujących się transportem krajowym i międzynarodowym, a także prowadzącym przewóz drogowy w celach niezarobkowych. To również do niej musisz zwrócić się o wydanie odpowiednich licencji czy zezwoleń dla przedsiębiorstwa działającego w branży transportu drogowego, w tym licencji na transport drogowy krajowy i międzynarodowy, zezwoleń na przewóz kabotażowy, certyfikatów potwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu. Od lipca 2011 roku Inspektorat Transportu Drogowego zajmuje się kontrolą uiszczania opłat elektronicznych za autostrady na terenie Polski.

ITD współpracuje z takimi organami, jak Policja, Straż Pożarna, Państwowa Inspekcja Pracy, Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Handlowa, Służba Celna, zarządcy dróg publicznych oraz służbami zajmującymi się kontrolą podatkową.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32108 )
Array ( [docId] => 32108 )