Logistyka kontraktowa

Kategoria: Logistyka
Data: 25-12-2012 r.

Outsourcing logistyczny ma charakter strategiczny. Umowy powinny być podpisywane na dłuższy okres. Krótkoterminowe partnerstwo może tylko wprowadzić zamieszanie i przynieść straty.

Outsourcing logistyczny, opisywany również jako logistyka kontraktowa, nie powinien służyć jako sposób na zwiększanie możliwości dystrybucyjnych albo „łatanie” dziur w zatrudnieniu. W logistyce kontraktowej operator logistyczny jest partnerem firmy. Staje między nadawcą a odbiorcą przesyłek – między przedsiębiorcą a klientem.

Kilkuletnie umowy

Z definicji, podzlecanie na zewnątrz usług logistycznych m. in. z zakresu spedycji i magazynowania, ma sens tylko wtedy, kiedy umowa współpracy będzie długofalowa – np. gdy będzie obowiązywała przez kilka lat. Partnerzy muszą się bowiem „nauczyć” siebie, poznać wzajemne potrzeby i się do nich dopasować . Ten proces trwa miesiącami, dlatego widoczne korzyści z outsourcingu logistycznego pojawiają się dopiero po pewnym czasie.

Krótkoterminowe łatanie łańcucha dostaw może tylko wprowadzić zamieszanie, czego skutkiem może być niedrożny kanał dystrybucji, przestoje produkcyjne, utrata kontrahentów czy kary umowne z tytułu innych zobowiązań.

Zalety długofalowej współpracy

Outsourcing logistyki, może być – poza skutkami finansowymi – okazją do przeorganizowania przedsiębiorstwa oraz zoptymalizowania jego dystrybucji przez zespół zewnętrznych fachowców. Oni potrafią dostosować procesy logistyczne pod oczekiwania partnera, natomiast ten – w zależności od branży, potrzebuje specyficznego, dostosowanego do siebie rozwiązania. Na przykład producenci FMCG oczekują od operatorów logistycznych rozwiązań przystosowanych do wymagań rynku. Są to np. usługi dedykowane świeżym towarom, dopasowanym ofertowo do różnych sieci dystrybucji, łącznie z supermarketami czy sklepami konwencjonalnymi.

Zatem nowoczesne centrum magazynowe musi oferować odpowiednie opakowania, krótkie terminy dostaw, zarządzać zapasami, konsolidować przeładunki etc., aby na wysokim poziomie obsłużyć jak najwięcej klientów.

Inne oczekiwania z zakresu logistyki mają na przykład branże z sektora IT. Tu ważna jest szybkość i sprawność. Dlatego operatorzy logistyczni opracowali dla tych klientów takie rozwiązania, które uwzględniają najnowsze trendy rynkowe, dostarczają łańcuch dostaw o maksymalnej elastyczności, szybko reagują na wahania zapasów magazynowych, są dostępne na poziomie krajowym i regionalnym oraz kładą nacisk na najlepsze praktyki i stałą innowacyjność.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32155 )
Array ( [docId] => 32155 )