Szybkość, jakość i koszt dostawy towaru, to w e-commerce obszary, które w biznesowej praktyce mogą przesądzić o sukcesie lub porażce firmy. Poniżej podstawowe wskazówki z zakresu logistyki dla przedsiębiorców wchodzących w ten kanał sprzedaży.
Każdy przedsiębiorca, który lata działa w tradycyjnym handlu, doskonale zdaje sobie sprawę, że efektywność sprzedaży zależy w dużej mierze od dobrej logistyki, a dokładniej od jakości zarządzania stanami magazynowymi – głównie dbałości o dostępność asortymentu. W przypadku handlu elektronicznego, czyli e-commerce, na tym się nie kończy. Dochodzi pakowanie oraz wysyłka i dostawa. Trzy bardzo wrażliwe obszary, na które często pomstują rozgoryczeni internauci. Są to jednocześnie te aspekty działalności firm z branży e-commerce, w których można zyskać przewagę konkurencyjną i wyrobić sobie dobrą opinię, która przełoży się na wzrost liczby zamówień. Już samo pakowanie – niby drobnostka – a dużo mówi o sprzedawcy.
Miejsca budowania przewagi
Skuteczność w logistyce dla e-commerce, to m.in. odpowiednie zabezpieczenie przesyłki wypełniaczami, które zapewniają brak uszkodzeń podczas transportu, a także brak zwrotów – czyli niższe koszty. Ważna jest także estetyka przesyłek, np. oklejenie paczki taśmą z logo sprzedawcy, to nic innego jak budowanie marki w ramach działań logistycznych.
Firmy z branży e-commerce mogą w uzasadnionych przypadkach zaproponować klientom wartość dodaną – może to być np. dorzucony do przesyłki drobny upominek, przy zamówieniu powyżej określonej kwoty. Doskonale wpływa to na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.
Outsourcing logistyki dla e-commerce
Jeżeli rdzeń działalności firmy nie wymaga posiadania zasobów i procedur niezbędnych do prowadzenia procesów logistycznych, a tworzenie odpowiednich struktur się firmie nie kalkuluje, wówczas może całość procesów zlecić na zewnątrz lub poszczególne z nich (np. wynająć same powierzchnie magazynowe). Na rynku istnieją podmioty, które potrafią obsłużyć logistycznie każdy aspekt działalności e-commerce.
Przed podpisaniem umowy
Decydując się na współpracę z operatorami logistycznymi branża e-commerce może skorzystać np. z usług brokerów. Ci na początku mogą zaoferować często niższe stawki, niż w negocjacjach uzyskałby indywidualny podmiot – bo na starcie ciężko oszacować choćby liczbę przesyłek w skali miesiąca, i nie kalkuluje się podejmować zobowiązania co do wysyłania określonej liczby paczek.
Względnie przedsiębiorcy z e-commerce mogą podjąć rozmowy z poszczególnymi firmami logistycznymi czy kurierskimi. Wówczas tym wyższy przedsiębiorca uzyska rabat, im więcej paczek zobowiąże się w umowie wysyłać w określonym przedziale czasu. Istotny jest także czas obowiązywania umowy. Rozważając różne opcje, przeliczając ceny, formy i terminy płatności, trzeba dokładnie sprawdzić opinie o kontrahencie (zarówno klientów, jak i współpracujących z nim firm – do znalezienia na branżowych forach internetowych).