Zapasy, to innymi słowy, rzeczowe środki obrotowe, które zapewniają ciągłość procesów produkcji, dystrybucji i sprzedaży. To równocześnie zamrożona gotówka, która na dodatek zajmuje powierzchnię magazynową.
Ze względu na cel, zapasy można pogrupować na:
- zapasy bieżące (występujące stale w ilości niezbędnej dla utrzymania produkcji i obrotu),
- zapasy sezonowe (występujące okresowo w związku z sezonowymi wahaniami wielkości produkcji, sprzedaży, dostaw, etc.),
- zapasy rezerwowe (gromadzone w wyniku konieczności utworzenia rezerw – z różnych względów).
Wielkość oraz struktura zapasów powinny uwzględniać wiele czynników i okoliczności. Szczególnie istotne są dwa: nasycenie rynku potrzebnymi towarami, a także logistyka zaopatrzenia.
Zarządzanie zapasami sprowadza się zatem do zrównoważenia niezbędnej liczby produktów w stosunku do ciągłości procesów gospodarczych – przy możliwie jak najmniejszych nakładach finansowych.
Cele zarządzania zapasami
Utrzymywanie prawidłowego poziomu towarów magazynach jest niezbędne, aby zapewnić optymalny poziom obsługi klientów wewnętrznych i zewnętrznych, mając na uwadze jakość zamówień oraz stosunek do tych zleceń zrealizowanych. Monitoring, z kolei, pozwala na uniknięcie wąskich gardeł w toku produkcji oraz zamrażania pieniędzy w niepotrzebnych produktach. Obniża też koszty działalności operacyjnej firmy, poprawiając wskaźniki cash flow.