Komisja Nadzoru Finansowego w oparciu o stwierdzone nieprawidłowości stosowane przez firmy ubezpieczeniowe przy likwidacji szkód komunikacyjnych, przygotowała 21 wytycznych dotyczących polis komunikacyjnych. Wyznaczają one nowe standardy w obsłudze klienta. Ich celem ma być zwiększenie przejrzystości procesu wyliczania szkody, co uniemożliwi nieuczciwe zaniżanie kosztów jej likwidacji.
O samych nieprawidłowościach sygnalizowali kierowcy oraz instytucje rynku ubezpieczeń, w tym Rzecznik Ubezpieczonych.
Z raportu Rzecznika Ubezpieczonych na temat skarg w I półroczu 2014 roku wynika, że wpłynęło 7960 spraw, z czego 4015 (ponad 50 %) dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych, przede wszystkim OC (3242 spraw, czyli 40,7 %). Wśród skarg na ubezpieczenia osobowe i majątkowe klienci narzekali na wysokość przyznanego świadczenia (2262 spraw, ponad 28 %), oddalenie roszczenia (2221, 27,9 % i opieszałość w postępowaniu odszkodowawczym (453, blisko 6 %).
Kierowcy z kolei najczęściej narzekali na nieterminowe wypłacanie świadczeń oraz uchybienia przy stosowaniu zasady pełnego odszkodowania. Skarżyli się również na niedostateczną przejrzystość procesu likwidacji szkód, niejasne procedury wewnętrzne i brak nadzoru nad zewnętrznymi instytucjami.
Projekt wytycznych został przekazany do publicznych konsultacji, które potrwają do 15 września. Docelowo wskazane w dokumencie standardy mają być wprowadzone najpóźniej do 31 marca 2015 r.
W marcu przewiduje się wprowadzenie bezpośredniej likwidacji szkód na całym rynku ubezpieczeniowym. Poszkodowany kierowca będzie mógł dzięki temu likwidować szkodę w swoim zakładzie ubezpieczeń, a nie jak do tej pory u ubezpieczyciela sprawcy kolizji.