Zatrudnienie kierowcy spoza UE

Data: 12-08-2015 r.

Firma, która chce zatrudnić jako kierowcę obywatela spoza Unii Europejskiej musi pamiętać, że zatrudniana osoba musi między innymi uzyskać kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyśpieszoną oraz ukończyć szkolenie okresowe.

Wymagań dotyczących kwalifikacji wstępnej oraz szkolenia okresowego nie stosuje się tylko w kilku wyjątkowych, wskazanych jasno w ustawie, przypadkach, związanych ze specyfiką wykonywanego przewozu. Do owych wyjątkowych sytuacji nie należy jednak zatrudnienie obcokrajowca spoza Unii Europejskiej. Oznacza to, że w przypadku zatrudnienia takiej osoby wymagana jest kwalifikacja wstępna a – w późniejszym czasie – szkolenie okresowe.

Zarówno do uzyskania kwalifikacji, jak i szkolenia okresowego, może przystąpić osoba, która na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przebywa co najmniej 185 dni w roku ze względu na więzi osobiste lub zawodowe, jednak w odniesieniu do kwalifikacji ustawodawca zawarł dodatkowo wskazanie, że dotyczy ona między innymi osoby niebędącej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, mającej zamiar wykonywać przewozy na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która nie ma przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.

Ten zapis ustawy wyraźnie wskazuje, że kierowca powinien ukończyć kwalifikację wstępną a nie szkolenie okresowe. Dopiero od dnia uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowej poświadczającego uzyskanie kwalifikacji, kierowca obowiązany jest co pięć lat, ukończyć szkolenie okresowe odpowiednio do pojazdu, którym wykonuje przewóz drogowy.

Natomiast z całą pewnością kwalifikacja ta może być przez niego odbywana od razu, na podstawie wizy oraz zezwolenia na pracę, gdyż dokumenty te wskazują na fakt, że przebywa on z zamiarem pobytu w naszym kraju przez okres przekraczający 185 dni. Nie trzeba czekać aż okres ten minie, aby ubiegać się o kwalifikację i wpis do prawa jazdy, takie podejście byłoby niecelowe. Zapisu ustawowego, który o tym mówi, nie należy czytać w oderwaniu od innych przepisów prawa obowiązujących w Polsce, między innymi od Kodeksu postępowania cywilnego, który jasno wskazuje, że miejscem zamieszkania jest to, w którym dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Tak więc sam zamiar pobytu w naszym kraju, dodatkowo potwierdzony odpowiednimi dokumentami, jest już dowodem zamieszkiwania w Polsce i daje podstawę do wzięcia udziału w kwalifikacji.

Przykład:

Firma zajmująca się przewozem osób chce zatrudnić obywatela Ukrainy. Kierowca ma wizę na okres ponad 185 dni, zameldowanie w Polsce, posiada ukraińskie prawo jazdy kat. D wydane przed rokiem 2008. Artykuł 39d ust. 1 pkt a ustawy o transporcie drogowym stanowi, że do szkolenia okresowego może przystąpić osoba która przebywa na terytorium RP co najmniej 185 dni w roku; z kolei punkt b tego artykułu wymaga, aby student przebywał „od co najmniej” sześciu miesięcy.

W tym przypadku należy rozróżnić zapis odnoszący się do studenta, gdzie mowa jest o tym, że musi on studiować „co najmniej od 6 miesięcy”, od zapisu odnoszącego się do innych osób, które „przebywają co najmniej 185 dni” a nie „od 185 dni”. Takie brzmienie przepisu jasno wskazuje, że okres 185 dni nie musi zostać zakończony, aby spełniony był wymóg przepisów. W tym przypadku wystarczający jest zamiar i odpowiednie, potwierdzające to dokumenty.

Ewa Matejczyk, prawnik specjalizujący się w przepisach transportowych

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37673 )
Array ( [docId] => 37673 )