Na Białorusi będzie e-myto

Data: 15-04-2013 r.

Elektroniczny system poboru opłat drogowych zacznie działać na Białorusi od 1 lipca tego roku. E-myto ma objąć 824 km dróg. Krajowy elektroniczny system poboru opłat za przejazd po drogach Białorusi będzie utworzony pod handlową marką BelTOLL. Buduje go austriacka firma Kapsch TrafficCom, ta sama, która zbudowała polski viaTOLL.

Na początku, od 1 lipca 2013 r., e-myto BelTOLL będzie funkcjonować tylko na drodze M1/E30 (Brześć – Mińsk – granica z Rosją) i obejmie 824 km. System opłat drogowych ma się jednak rozrastać. Po pierwszym rozszerzeniu (jeszcze nie wiadomo, kiedy to nastąpi) obejmie 478 km dróg łączących Mińsk z miastami obwodowymi – Mohylewem (M4) i Homlem (M5). Docelowo opłaty drogowe na Białorusi mają obejmować drogi o ogólnej długości ponad 2,7 tys. km.

Wysokość opłat

Ministerstwo Transportu i Komunikacji Białorusi opublikowało już stawki opłat drogowych. Dla samochodów o DMC:

  • do 3,5 t włącznie (osobowych) wyniesie 0,04 euro za 1 km,
  • ponad 3,5 t (ciężarowych lub autokarów) z dwiema osiami – 0,08 euro za 1 km,
  • ponad 3,5 t (ciężarowych lub autokarów) z trzema osiami – 0,10 euro za 1 km,
  • ponad 3,5 t z czterema i więcej osiami – 0,12 euro za 1 km.

Opłata drogowa będzie dokonywana w rublach białoruskich, na podstawie taryfy w euro według oficjalnego kursu Narodowego Banku Białorusi na dzień płatności.

Kaucja i rejestracja

Urządzenie pokładowe będzie można otrzymać po zarejestrowaniu się w systemie BelTOLL. Rejestracja ma być możliwa za pośrednictwem strony internetowej, ale później konieczna będzie wizyta w punkcie obsługi klienta w celu podpisania umowy i odebrania urządzenia. Rejestracji będą mogli dokonać zarówno kierowca, jak i przedsiębiorstwo, do którego należy pojazd. Ponadto będzie mógł to zrobić w imieniu firmy również wydawca karty paliwowej, jeśli zobowiąże się do załatwiania spraw formalnych.

 

Punkty obsługi klienta będą się znajdować we wszystkich miastach obwodowych, na stacjach benzynowych wzdłuż dróg oraz w pobliżu przejść granicznych. Mają być oznaczone specjalnymi znakami usytuowanymi przy płatnych drogach. Wykaz punktów zostanie przedstawiony pod koniec wiosny.

Aby otrzymać urządzenie, konieczne będzie wniesienie kaucji. Jej wysokość zostanie określona niebawem. Kaucja ma być zwracana, gdy użytkownik odda sprawne urządzenie do dowolnego punktu obsługi klienta.

Jak to działa

BelToll będzie pracować w systemie mikrofalowym. Urządzenia do uiszczania opłat są takie same, jak działające w Polsce viaBOX-y. Umożliwiają identyfikację pojazdu oraz automatyczne naliczenie opłaty, gdy samochód przejeżdża pod bramownicami.

Urządzenie pokładowe BelToll mocuje się na przedniej szybie. Może być używane wyłącznie z pojazdem, który został określony w umowie, więc nie wolno go przełożyć do innego samochodu.

Z urządzeń można korzystać wyłącznie na Białorusi. Te przewidziane dla samochodów ciężarowych są niewiele większe niż przeznaczone do osobówek i busów. Ich długość nie przekracza 12 cm, a waga 100 g. Nie potrzebują zasilania ze źródła prądu w samochodzie. Energię czerpią z wbudowanej baterii, która średnio wystarczy na 5 lat.

Aldona Kapica, specjalista z zakresu transportu drogowego


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32232 )
Array ( [docId] => 32232 )