Przewóz kabotażowy na terenie Unii Europejskiej

Autor: Stwora Sylwia
Data: 21-10-2012 r.

Od 14 maja 2010 roku polscy przewoźnicy mogą realizować przewozy kabotażowe na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Dla wielu kabotaż stał się dobrym sposobem na prowadzenie działalności transportowej ze względu na wyższe niż na polskim rynku stawki przewozowe. Warto wiedzieć, jakie warunki należy spełnić, aby prowadzenie działań kabotażowych było zgodne z przepisami.

Kabotaż - definicja

Zgodnie z art. 4 pkt 12 ustawy o transporcie drogowym, o kabotażu mówimy wówczas, gdy przewóz realizowany jest pojazdem samochodowym, koleją lub samolotem zarejestrowanym za granicą lub gdy przewóz wykonuje zagraniczny przedsiębiorca między miejscami położonymi na terytorium Polski.

Przykładowo samochód na polskich rejestracjach jest wykorzystywany do przewozu towaru lub osób na terenie Hiszpanii to kabotaż na rynku hiszpańskim. Z kolei, gdy belgijski przewoźnik wykonuje przewóz towaru lub osób pomiędzy Ustką a Katowicami mówimy o kabotażu na rynku polskim.

Potrzebne dokumenty do kabotażu na terenie UE

Aby przewoźnik zajmujący się zarobkowym drogowym przewozem rzeczy mógł wykonywać przewozy kabotażowe na terenie państw wchodzących w skład UE musi posiadać licencję wspólnotową na transport międzynarodowy. W przypadku, gdy przewóz realizowany jest przez kierowcę z kraju spoza Unii musi posiadać on świadectwo kierowcy. W celu wydania świadectwa kierowcy należy wystąpić do BOTM-u (Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego).

 

Zasady kabotaży na terenie UE

W momencie dostarczenia towaru w ramach ruchu międzynarodowego przewoźnicy drogowi z terenu UE mogą jednym pojazdem lub, w przypadku zespołu pojazdem silnikowym, wykonać do trzech przewozów kabotażowych, które stanowią następstwo transportu międzynarodowego pochodzącego z innego państwa unijnego lub spoza niej.

Każdy rozładunek traktowany jest jako osobny przewóz kabotażowy. Ostatni wyładunek podczas kabotażu powinien nastąpić w ciągu siedmiu dni od momentu ostatniego rozładunku na teren państwa członkowskiego. W przeciągu tego terminu można realizować przewozy w którymkolwiek państwie UE z tym, że muszą być one ograniczone do jednego kabotażu na państwo członkowskie wykonanego w ciągu trzech dni od wjazdu bez ładunku na terytorium danego kraju.

Naruszenie warunków wykonywania przewozów kabotażowych wiąże się z narażeniem na wysokie kary ze strony służb kontrolnych.


Zobacz także:

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32215 )
Array ( [docId] => 32215 )