Celem zmian jest dostosowanie krajowych przepisów do rozporządzenia unijnego nr 1071/2009. Przewidziano w nim warunki wymagane od firm transportowych, m.in. kwestie:
- zabezpieczenia finansowego,
- licencji i zezwoleń na wykonywanie działalności,
- bazy transportowej oraz
- certyfikatów kompetencji zawodowych.
Zmiany w licencjach transportowych
Zamiast licencji od firm transportowych prowadzących przewozy krajowe wymagane będzie zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Z kolei na wykonywanie drogowego transportu międzynarodowego osób i rzeczy trzeba będzie mieć licencję wspólnotową.
W ustawie o czasie pracy kierowców mają być dodane przepisy dotyczące czasu pracy przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy i kierowców tzw. samozatrudnionych.
Zmiany przesunięte
Większość poprawek senackich ma charakter kosmetyczny – są to drobne korekty. Senat zaproponował ponadto zmianę daty wejścia w życie nowych przepisów. Według Sejmu miało to nastąpić już po 30 dniach od dnia ogłoszenia ustawy. W opinii Senatorów czas ten jest zbyt krótki. Zaproponowali, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać dopiero po 90 dniach od ogłoszenia nowelizacji. Ma to umożliwić urzędom przygotowanie się do zmian.