Jeśli dopuszczalna masa całkowita pojazdu przekracza 3,5 t, kierowca musi odbywać szkolenia okresowe. Ponadto kierowca takiego pojazdu musi wykonywać badania lekarskie i psychologiczne. Taki obowiązek nakłada ustawa o transporcie drogowym.
Przepisy ustawy o transporcie nie dotyczą m.in. kierowców, którzy wykonują przewozy drogowe pojazdami o DMC do 3,5 tony. Jeśli kierowca wykonuje przewozy na potrzeby własne firmy lekkim autem dostawczym, do kierowania którym wystarcza prawo jazdy kategorii B, nie musi odbywać kwalifikacji wstępnej i szkoleń okresowych dla kierowców.
Jeżeli DMC pojazdów przekracza 3,5 tony, kierowcy muszą mieć nie tylko ukończoną kwalifikację wstępną lub aktualne szkolenie okresowe, ale również ważne badania lekarskie i psychologiczne, które powinny stwierdzać brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. Przedsiębiorca może zatrudnić kierowcę, tylko gdy zostaną spełnione te warunki.
Wymagań dotyczących kwalifikacji i szkoleń okresowych nie stosuje się do kierowcy pojazdu wykorzystywanego do przewozu materiałów lub urządzeń niezbędnych do jego pracy, pod warunkiem, że prowadzenie pojazdu nie jest jego podstawowym zajęciem.
Jeśli przedsiębiorca zatrudnia kierowcę na łączonym stanowisku, np. pracownik fizyczny-kierowca, nie wpływa to na jego obowiązki w zakresie badań i szkoleń takiej osoby. Nie ma bowiem znaczenia częstotliwość wykonywania przewozów, a jedynie rodzaj pojazdu. Rzeczywista przewaga zadań pracownika fizycznego nad obowiązkami kierowcy może mieć wpływ jedynie na przepisy o czasie pracy i podróżach służbowych.
Podstawa prawna: art. 1 ust. 1 pkt 3, art. 3 ust. 1 pkt 2, art. 39a ust. 1 pkt 3, 4 i 6, art. 39j i art. 39k ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.).
Karol Lankamer, prawnik specjalizujący się w zagadnieniach z zakresu bhp i czasu pracy kierowców, były pracownik PIP, wspólnik w firmie doradczo-szkoleniowej „Pogotowie Kadrowe – Lankamer – Prasołek”
Zobacz także: