Czas pracy menedżera floty zależy od rodzaju umowy

Data: 31-08-2013 r.

Czas, w którym menedżer floty wykonuje swoje obowiązki, zależy od umowy łączącej go z firmą. Przy zatrudnieniu na etat pracuje się w określonych godzinach. Natomiast umowa cywilnoprawna gwarantuje swobodę w tym zakresie.

Firma może współpracować z menedżerem floty samochodowej na podstawie różnych stosunków prawnych. Może zawrzeć z nim umowę o pracę, co występuje najczęściej, umowę zlecenia, a nawet kontrakt menedżerski. W zależności od tego, jakiego rodzaju umowa łączy menedżera z przedsiębiorstwem, będzie kształtował się jego czas pracy.

Czas pracy na etacie


Czas pracy menedżera floty zatrudnionego na podstawie umowy o pracę w systemie podstawowym (jest to najpowszechniejszy system) nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

Obowiązujący wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym oblicza się:

  • mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym, a następnie
  • dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku.

Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym. Jednak ograniczenie to nie dotyczy pracowników zarządzających w imieniu przełożonego zakładem pracy. Zalicza się do nich osoby kierujące jednoosobowo przedsiębiorstwem i ich zastępców lub podwładnych wchodzących w skład zarządu pracy oraz głównych księgowych.

Menedżerowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę przysługuje również prawo do:
  • co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdej dobie,
  • minimum 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdym tygodniu, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.

Zadaniowy system pracy


W przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub organizacją bądź miejscem jej wykonywania może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. Charakter pracy menedżera floty na to pozwala. W takim systemie pracodawca, po porozumieniu z podwładnym, ustala, jaki czas jest mu niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający ze zwykłych norm.
Stosując ten system pracy, zarządzający sam organizuje sobie godziny jej rozpoczęcia i zakończenia. Pracownik rozliczany jest nie z godzin pracy, ale z wykonania obowiązków.

    Obowiązki po godzinach


    Dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę i nieobjętej zadaniowym systemem pracy przełożony prowadzi ewidencję czasu pracy. Jest ona potrzebna do prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń. Pracodawca udostępnia tę ewidencję na żądanie podwładnego.
    Praca wykonywana przez zarządzającego flotą ponad:
    • obowiązujące go normy czasu,
    • przedłużony dobowy wymiar czasu, wynikający z obowiązującego go systemu i rozkładu czasu pracy
    to praca w godzinach nadliczbowych. Wykonywanie obowiązków po godzinach jest dopuszczalne w przypadku gdy zaistniały szczególne potrzeby pracodawcy.
    Jeżeli osoby zarządzające w imieniu pracodawcy firmą i kierownicy działów pracują poza normalnymi godzinami, to mają prawo do wynagrodzenia oraz dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Gdy dodatkowe godziny przypadają w niedzielę i święto, kierownicy mają prawo do wszelkich świadczeń. Warunkiem, aby je dostać, jest brak otrzymania dnia wolnego w zamian za pracę w takim dniu.

    Nieważny czas wykonania zadań


    Zarządzający flotą może pełnić również swoją funkcję na podstawie umowy zlecenia lub kontraktu menedżerskiego. Zleceniobiorca wykonuje zlecenie w terminie umówionym ze zleceniodawcą (przedsiębiorstwem) i odpowiada za rezultat zleconej do wykonania czynności.
    W takim przypadku ustala z firmą godziny pracy, w których będzie wykonywał swoje zadania. Nie muszą to być stałe ramy czasowe i w zasadzie nie ma limitu godzin, w których menedżer pracuje. Nie będzie przysługiwało mu również prawo do wynagrodzenia za pracę ponad ustaloną normę.
    Przedsiębiorca rozlicza menedżera z prawidłowego i starannego wykonywania powierzonych mu przez firmę zadań, a nie z liczby godzin poświęconych na wykonanie tych obowiązków.

    Przykład: pan Piotr ma zawartą z firmą umowę zlecenia, której przedmiotem jest zarządzanie flotą 100 samochodów osobowych. W kontrakcie strony wpisały, że pan Piotr ma obowiązek świadczyć pracę na rzecz przedsiębiorstwa w jego siedzibie codziennie w godzinach od 8.00 do 16.00. Zapis zawarty w umowie zlecenia jest nieprawidłowy, gdyż jest charakterystyczny dla umowy o pracę, a nie zlecenia. W przypadku zlecenia czas pracy zleceniobiorcy może być swobodnie ustalany przez niego, a firma nie ma prawa narzucać mu stałych godzin pracy.

    Zaloguj się, aby dodać komentarz

    Nie masz konta? Zarejestruj się »
    Array ( [docId] => 32326 )
    Array ( [docId] => 32326 )