Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że do wykonania ponad stu bramownic systemu viaTOLL na drogach Małopolski i Śląska wykorzystano materiały niespełniające norm. Bramownice dopuszczono do obrotu na podstawie fałszywych świadectw odbioru. W każdej chwili mogą się zawalić, co zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zlecił prześwietlenie promieniami rentgenowskimi ośmiu bramownic, które znajdują się na trasie z Krakowa do Olkusza. Jak się okazuje, nie zagrażają bezpieczeństwu kierowców. Opinia ta trafi wkrótce do Warszawy.
Inne nieprawidłowości
Według ustaleń NIK, viaTOLL ruszył, mimo że:
na drogach nie ustawiono znaków informujących, iż przejazd określoną drogą jest płatny,
budowa wszystkich planowanych punktów elektronicznego poboru opłaty nie była zakończona.
Ponadto bramownice nieprawidłowo zakwalifikowano do kategorii urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. W konsekwencji ponad 500 bramownic wzniesiono bez uzyskania pozwolenia na budowę, gdyż urządzenia tej kategorii nie wymagają takich pozwoleń.