Obniżenie kosztów floty dzięki instalacji LPG

Data: 31-08-2013 r.

Warto przemyśleć zamontowanie autogazu w pojazdach służbowych, ponieważ jest to rozwiązanie z wielu względów dogodne. Największą korzyścią jest niska cena LPG, co przekłada się na obniżenie kosztów floty.

Instalacja LPG w samochodzie (skrót z ang. Liquefied Petroleum Gas) ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Dyskusje na temat tego, czy warto ją montować bywają bardzo burzliwe. Użytkownicy osobowych aut mają do wyboru zasilanie ich benzyną, olejem napędowym lub LPG, czyli gazem będącym mieszaniną propanu i butanu. Trudno jednoznacznie ocenić, która z tych metod jest najkorzystniejsza, ale liczba użytkowników gazu mówi sama za siebie. Szacuje się, że obecnie w Polsce jeździ ponad 2,5 mln samochodów napędzanych w taki sposób.

Zalety instalacji LPG

Zdecydowanie najważniejszą zaletą autogazu jest jego niska cena. W zależności od wahań cen paliwa, cena litra gazu waha się w przedziale 45−55% ceny litra paliwa. Często ten argument całkowicie wystarczy, żeby przekonać się do instalacji LPG. Warto jeszcze zwrócić uwagę na aspekt ekologiczny − autogaz podczas spalania wydziela mniej gazów cieplarnianych niż benzyna.

Montaż instalacji LPG nie jest skomplikowany i nie wymaga kosztownych przeróbek. Właściciele aut jednak często zastanawiają się nad bezpieczeństwem. Prawidłowo zamontowana instalacja LPG w żaden sposób nie zagraża użytkownikom auta. Jest niskociśnieniowa, a sam zbiornik autogazu bardziej bezpieczny niż bak paliwa. Zaletą jest również to, że można pokonać większy dystans samochodem bez tankowania.

Koszt instalacji autogazu zależy od systemu zasilania zastosowanego w samochodzie − im nowszy, bardziej skomplikowany, tym droższa jest instalacja gazowa − ale zawsze zwraca się wraz z przejechanymi kilometrami. Zarządzający flotą przed podjęciem decyzji czy montować LPG w firmowych autach powinien policzyć, czy i kiedy jego przedsiębiorstwu się to opłaca.

Przykład:

Załóżmy, że nowy firmowy samochód będzie jeździł przez 3 lata, pokonując średnio 3 tys. kilometrów miesięcznie. Koszt sekwencyjnej instalacji gazowej do auta to 3.000 zł. Przyjmujemy, że cena litra benzyny bezołowiowej to 5,8 zł, a litra gazu 2,8 zł. Zakładamy zużycie benzyny na poziomie 10 litrów na 100 km, natomiast zużycie gazu 11,5 litra/100 km. Przy takich parametrach w przeciągu 3 lat na paliwo wydalibyśmy ok. 62 tys. zł, a na gaz ok. 35 tys. zł. Przy założonej instalacji LPG koszt benzyny potrzebnej do rozruchu silnika przez okres 3 lat to ok. 1.700 zł. Koszt serwisu instalacji i dodatkowych przeglądów technicznych to ok. 2.400 zł. Z tego wyliczenia wynika, że na paliwie zaoszczędziliśmy 27 tys. zł, a na kosztach związanych z instalacją ok. 7 tys. zł. W ciągu 3 lat na jednym samochodzie oszczędzamy ok. 20 tys. zł. Sama instalacja zwraca się po 4 miesiącach jazdy na gazie.

Wady autogazu

Przeciwnicy LPG stale wymyślają nowe argumenty przemawiające na jego niekorzyść. W rzeczywistości niewiele z nich pokrywa się z prawdą. Na pewno montaż instalacji LPG ogranicza miejsce w bagażniku, ale można ten problem rozwiązać poprzez umieszczenie butli gazowej we wnęce na koło zapasowe.

Musimy również liczyć się ze zwiększeniem kosztów przeglądów technicznych i niewielkim wzrostem wydatków na serwis samochodu.

Zwiększenie kosztów na serwis pojazdu będzie minimalne przy nowych, maksymalnie 3-letnich autach. Problem zaczyna być zauważalny w starszych pojazdach. Tu należy się liczyć z wymianą świec zapłonowych – ok. 20 zł za sztukę lub przewodów wysokiego napięcia – ok. 100 zł za komplet.Coraz częściej też zdarza się, że pojazdy napędzane gazem objęte są zakazem wjazdu na parkingi i garaże podziemne.

Niestety, kierowcy często myślą, że gdy zamontują gaz, to mogą zapomnieć o benzynie. Jeżdżą z pustymi bakami, co może spowodować, że pompa paliwowa, pracując na sucho, ulegnie zatarciu. Należy mieć paliwo w zbiorniku i uruchamiać silnik na benzynie, a dopiero po zagrzaniu przełączać na gaz.

Jak to działa

Po raz pierwszy płynny gaz pojawił się w sprzedaży jako bezpieczne paliwo do kuchenek gazowych w 1912 roku. Autogaz, jako paliwo samochodowe, zaczął być używany w pierwszych powojennych latach we Włoszech. Do dzisiaj Włochy, obok Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii, są krajem, w którym dużo aut jeździ na gaz.

Najstarsze instalacje autogazowe były układami dość prostymi. W czterech pierwszych generacjach instalacji LPG gaz był dostarczany do komory spalania w odparowanym stanie (służył do tego reduktor). Natomiast w instalacjach V generacji gaz jest wtryskiwany jako paliwo ciekłe, a odparowuje dopiero w kanałach dolotowych.

Pierwsze dwa modele instalacji autogazu prawie nie są już montowane w obecnie sprzedawanych samochodach. Do nich potrzebne są instalacje:

  • III generacji z dodatkowym emulatorem (rzadziej),

  • IV generacji z sekwencyjnym wtryskiem gazu (do samochodów z wielopunktowym wtryskiem benzyny) oraz

  • V generacji z wielopunktowym wtryskiem gazu w fazie ciekłej.

Te ostatnie instalacje są dedykowane do konkretnego samochodu lub silnika, a tym samym najdroższe.


Witold Rogowski
, z-ca dyrektora handlowego ds. nowych projektów Moto-Profil sp. z o.o.




Zobacz także:


Tagi: paliwa

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 32312 )
Array ( [docId] => 32312 )