Sprzeciw wobec prywatnych blokad na koła

Data: 25-08-2013 r.

Praktyką stało się blokowanie kół pojazdów stojących za długo na prywatnych parkingach. Policjanci nie reagują na zawiadomienia pokrzywdzonych kierowców. Sprawa trafiła więc do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Właściciele lub zarządcy prywatnych parkingów (np. przy stacjach benzynowych, centrach handlowych itp.) stosują prywatne blokady na koła pojazdów zaparkowanych na ich terenie. Jeżeli samochód zajmuje miejsce zbyt długo, właściciel parkingu zakłada blokadę, którą zdejmuje często dopiero, gdy kierowca wypłaci mu określoną kwotę. Wielu kierowców zostało potraktowanych w ten sposób, więc zaczęli wysyłać skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO). Wskazywali w nich, że powiadamiają Policję o założonej blokadzie, ale funkcjonariusze nie robią nic, aby wymusić na właścicielu lub zarządcy parkingu jej zdjęcie.

RPO postanowił skierować w tej sprawie wystąpienie do Komendanta Głównego Policji. Rzecznik zauważył, że obowiązujące obecnie przepisy nie precyzują, czy policjanci powinni przymuszać osoby prywatne do zdjęcia blokady. W praktyce również wygląda to różnie. Z jednej strony wezwani funkcjonariusze stwierdzają, że samo założenie blokady na koło pojazdu na terenie znajdującym się poza drogą publiczną nie jest przestępstwem lub wykroczeniem. Brakuje więc podstaw prawnych, aby Policja mogła żądać od zarządcy terenu prywatnego usunięcia blokady.

Z kolei według drugiej interpretacji, założenie blokady wyczerpuje znamiona przestępstwa bądź wykroczenia w postaci uczynienia rzeczy niezdatną do użytku. Policjanci powinni więc podjąć interwencję i wezwać właściciela lub zarządcę parkingu do zdjęcia blokady. Jeżeli tego nie zrobi, mogą zastosować odpowiednie środki w celu wypełnienia ich polecenia.

W związku z powyższymi rozbieżnościami RPO zwrócił się do Komendanta Głównego Policji o ustalenie jednolitej procedury postępowania w przypadku założenia prywatnej blokady na koła pojazdu znajdującego się poza drogą publiczną. RPO nie opowiedział się za żadnym ze stosowanych w praktyce rozwiązań, pozostawiając tę kwestię uznaniu komendant.


Michał Petranik
, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego, starszy asystent sędziego w WSA w Warszawie




Zobacz także:


Tagi: rpo, policja

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 32310 )
Array ( [docId] => 32310 )