Ubezpieczenie floty pojazdów

Data: 06-09-2013 r.

Oferta ubezpieczenia dla floty pojazdów różni się od oferty dla klienta indywidualnego. Propozycję dla flot mają tradycyjne towarzystwa ubezpieczeniowe oraz firmy zajmujące się leasingiem i wynajmem długoterminowym.

Program ubezpieczeniowy dla floty pojazdów przygotowywany jest indywidualnie, przy uwzględnieniu wymagań, oczekiwań i sposobu użytkowania aut. Warunki finansowe ustalane są w drodze negocjacji, a klientom zapewniana jest gwarancja niezmienności warunków w okresie obowiązywania umowy, niezależnie od zmian obowiązujących taryf. Jednym z ciekawych rozwiązań jest możliwość ustalenia dogodnych form i terminów płatności lub wyrównania okresów ubezpieczenia wszystkich pojazdów we flocie.

 

W ofercie dla flot pojawił się także m.in. opiekun klienta. Jest to osoba, do której zarządzający flotą otrzymuje bezpośredni kontakt telefoniczny oraz e-mailowy i z którą może skontaktować się w razie jakichkolwiek pytań.

Kanały sprzedaży

To najczęściej menedżerowie flot kierują zapytania do towarzystw ubezpieczeniowych lub proszą o pomoc firmy brokerskie. Bezpośrednio do klientów z ofertą polisy zwracają się zakłady ubezpieczeń zainteresowane współpracą z firmami zarządzającymi flotą oraz same firmy CFM, które często za pośrednictwem brokerów ubezpieczeniowych przesyłają do zakładów ubezpieczeń zapytania ofertowe.

Firmy mające kilkanaście czy kilkadziesiąt pojazdów najczęściej korzystają z usług agentów współpracujących z towarzystwami ubezpieczeniowymi. To właśnie agenci pomagają klientowi w uzyskaniu oferty, a potem zapewniają obsługę ubezpieczeń poszczególnych pojazdów we flocie. Z kolei firmy posiadające duże floty częściej korzystają z usług brokerów ubezpieczeniowych, którzy na ich zlecenie poszukują na rynku ofert, negocjują warunki i doradzają wybór. Mniejsze przedsiębiorstwa korzystają także z pakietów ubezpieczeń oferowanych przez dealerów samochodowych. Te ostatnie są jednak z reguły niedostępne dla klientów mających duże floty.

Polityka rabatowa

Wielkość floty nie ma znaczenia i nie jest podstawą do dawania zniżek bądź zwyżek. Kluczowym elementem wpływającym na koszt ubezpieczenia dla floty pojazdów są dane dotyczące przebiegów szkodowych. To właśnie informacje z ostatnich kilku lat, obejmujące m.in. częstość oraz liczbę szkód, wartość średniej szkody i wypłaconych odszkodowań, a nie liczba pojazdów, determinują wysokość stawek dla floty. Przy ocenie ryzyka ubezpieczenia floty brane są także pod uwagę struktura i wiek pojazdów lub profil działalności firmy i przeznaczenie aut.

Ważnym elementem wpływającym na ofertę są również działania prewencyjne realizowane w ramach polityki flotowej w firmie, np. system nagród i kar dla kierowców, system szkoleń doskonalących techniki jazdy i poprawiających bezpieczeństwo czy monitoring pojazdów. Równie istotne elementy to kompleksowe ubezpieczenie floty i majątku danej firmy oraz zakres wymaganej ochrony i warianty ubezpieczenia.

Popularne rozwiązania

Zarządcy floty rzadko patrzą jedynie na cenę za ubezpieczenie wszystkich pojazdów, gdyż finalnie liczy się kwota, jaką klient zaoszczędził na koniec roku polisowego.

Odsetek klientów flotowych decydujących się na ubezpieczenie pojazdów w pełnym zakresie jest znacznie większy niż wśród klientów indywidualnych. Gdy przedsiębiorstwo kupuje samochody, korzystając z kredytu lub leasingu, to zazwyczaj banki i firmy leasingowe wymagają obligatoryjnie zawarcia kompletu ubezpieczeń. Na polskim rynku flotowym najczęściej kupowaną formą ubezpieczenia jest pakiet OC, AC z zastosowaniem franczyz lub udziałów własnych oraz NNW.

Duża szkodowość

Częstotliwość występowania szkód w zakresie AC we flotach jest wyższa niż u indywidualnych kierowców. Taka częstotliwość wynika z faktu, że na polskim rynku udziały własne są stosunkowo niskie. Poza tym szkody są zwykle wynikiem nie tylko sposobu użytkowania auta, ale także wysokich rocznych przebiegów pojazdów w niektórych flotach. Wyższe udziały zdejmują z ubezpieczycieli część kosztów administracyjnych, ponieważ mniej małych szkód to mniej spraw, w które należy się angażować.

Ryzyko wystąpienia szkód w służbowych autach jest wysokie. Dlatego istotnym elementem całego procesu obniżania szkodowości jest przejrzysta polityka flotowa stosowana wewnątrz firm. Wszelkie działania wpływające na poprawę bezpieczeństwa we flocie, oprócz oszczędności związanych z niższymi kosztami ubezpieczeń, przekładają się na sprawność funkcjonowania firmy, eliminację przestojów uszkodzonych pojazdów oraz redukcję kosztów związanych z likwidacją szkód i nieobecnością pracowników poszkodowanych w wypadkach.

Duża liczba wypadków przekłada się wprost na koszt ubezpieczenia floty, ponieważ jest kluczowym elementem oceny ryzyka ubezpieczenia i jednym z najistotniejszych argumentów w procesie negocjacji warunków finansowych umów flotowych.

Piotr Mieszkowski, dziennikarz informacyjny i motoryzacyjny


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Opinie czytelników

data:

W kontolowaniu korzystania z auta przez pracownikow pomocne mogą być lokalizatory GPS (np. typu Alfatrack), zawsze w ten sposób mozna sprawdzic czy pracownik rzeczywiscie korzystal z samochodu jak trzeba

Ocena użytkownika:
4
Zgłoś naruszenie regulaminu
Array ( [docId] => 32333 )
Array ( [docId] => 32333 )