Umowa o naprawę pojazdu a kara umowna za opóźnienie w naprawie

Data: 13-07-2016 r.

Sprawny pojazd jest podstawą skutecznego funkcjonowania w branży transportowej. Czasem zachodzi konieczność dokonania doraźnych lub gruntownych napraw i ewentualnego zawarcia stosownej umowy. Jak się zabezpieczyć umownie na wypadek opóźnienia w naprawie pojazdu?

Nie ma formalnego obowiązku pisemnego zawierania umów z warsztatami. W praktyce, gdy zachodzi konieczność naprawy pojazdu, większość przedsiębiorców po prostu udaje się do mechanika i po prostu zostawia auto, zawierając umowę ustną. Problem pojawia się dopiero, gdy naprawa zostanie wykonana wadliwie. Z tego względu część przedsiębiorców transportowych może zechcieć zabezpieczyć się poprzez formalną umowę z warsztatem samochodowym.

Umowa o naprawę pojazdu jest umową osiągnięcia konkretnego rezultatu (czyli naprawy), co jest charakterystycznym elementem umów o dzieło. Odróżnia ją to od umów zlecenia, które zobowiązują kontrahenta do starannego działania, nie rozliczają jednak samego rezultatu. Z tego względu, nawet jeśli umowę zatytułujemy „umowa o zlecenie naprawy pojazdu”, to i tak znaczenie będzie mieć jej treść, a nie sama nazwa

Jeśli zależy nam na czasie, w treści umowy należy zawrzeć odpowiedni termin wykonania naprawy. Przykładowy zapis powinien wyglądać następująco:

Przykład:

„Wykonawca zobowiązuje się dokonać naprawy samochodu w terminie … (termin) od dnia dostarczenia samochodu do zakładu wykonawcy mieszczącego się w … (adres)”.

Aby zmotywować warsztat samochodowy do terminowego wykonania naprawy, należy ustanowić odpowiednią sankcję za jego niedotrzymanie. Dobrym sposobem jest ustanowienie kary umownej. Karę umowną można w treści umowy sformułować następująco:

Przykład:

„Za niedotrzymanie terminu, o którym mowa  w § … (oznaczenie przepisu dotyczącego terminu naprawy), strony ustalają karę umowną w wysokości  … % wartości wynagrodzenia za każdy dzień opóźnienia”.

Ważne jest, aby procent wartości wynagrodzenia za każdy dzień opóźnienia dobierać rozważnie. Powinien on być odczuwalny dla kontrahenta, a zarazem nienadmiernie dotkliwy. Można też alternatywnie wskazać karę w określonej kwocie, jednakże w dalszym ciągu kara nie powinna wiązać się z nadmierną dotkliwością dla naprawiającego pojazd. Natomiast w żadnym razie kara określana kwotowo nie powinna przekraczać wartości wynagrodzenia przewidzianego za naprawę pojazdu.

Cezary Młotek, radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa transportowego z Kancelarii Radcy Prawnego Cezary Młotek

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 39210 )
Array ( [docId] => 39210 )