Wypłata odszkodowania na naprawę samochodu

Data: 31-08-2013 r.

Wysokość odszkodowania na naprawę auta zależy od tego jak ubezpieczyciel oceni uszkodzenia pojazdu. Warto wiedzieć, czym się kieruje przy kwalifikacji uszkodzeń oraz co zrobić, gdy wypłaci nam mniejszą kwotę, niż zakładaliśmy.


Ubezpieczyciel zawsze zaczyna procedurę likwidacji szkody od oględzin pojazdu. Protokół weryfikacji uszkodzeń, które znajdzie, będzie podstawą do ustalenia wysokości wypłaty odszkodowania na naprawę samochodu. Aby właściwie ustalić koszty naprawy pojazdu, zakłady ubezpieczeń wykorzystują specjalistyczne programy, służące do kalkulacji napraw.

Na podstawie protokołu oględzin likwidator wprowadza do systemu dane pojazdu:

  • markę i model,
  • numer rejestracyjny,
  • numer nadwozia,
  • datę pierwszego dopuszczenia pojazdu do ruchu,
  • rok produkcji,
  • przebieg.

Kalkulacja ustalona w oparciu o te informacje służy ubezpieczycielowi do oszacowania, czy wystąpiła szkoda częściowa, czy całkowita. Od tego zależy sposób naprawienia uszkodzeń. Możemy więc dostać odszkodowanie pozwalające przywrócić pojazd do stanu sprzed wypadku lub świadczenie będące różnicą pomiędzy wartością pojazdu a wraku. Jeśli nie da się przywrócić stanu poprzedniego lub byłoby to zbyt trudne bądź kosztowne, poszkodowany może żądać wyłącznie zapłaty w gotówce. Oznacza to, że jeśli zakład ubezpieczeń ustali szkodę całkowitą, możemy w zamian za żądanie naprawy pojazdu otrzymać jedynie pieniądze.

Szkoda częściowa

Ustalenie jaka szkoda wystąpiła w pojeździe zależy od wysokości kosztów jego naprawy. W przypadku ubezpieczeń OC szkoda częściowa występuje, gdy istnieje możliwość naprawienia pojazdu, a koszt naprawy będzie niższy niż wartość samochodu.

Dane dotyczące uszkodzeń pojazdu, po ustaleniu wartości części zamiennych, kosztu robocizny oraz stawki za roboczogodzinę (rg.) wprowadza się do wymienionych wcześniej programów kalkulacyjnych.

Na podstawie rozliczenia kosztorysowego ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie poszkodowanemu, który decyduje, czy naprawi pojazd, a jeśli tak, to gdzie. Możliwe jest także rozliczenie bezgotówkowe. Upoważnia się wówczas warsztat samochodowy do wykonania prac i dokonania rozliczenia bezpośrednio z zakładem ubezpieczeń.

Większa wartość samochodu

Jeżeli podstawą do wyliczenia ubezpieczenia będzie wartość części oryginalnych, może doprowadzić to do wzrostu wartości pojazdu. Wówczas ubezpieczyciel może obniżyć odszkodowanie o tę kwotę.

Analizując kosztorys naprawy, warto zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel przyjął dobrą wartość części zamiennych, sprawdzając ich cenę chociażby na portalach aukcyjnych.

 


Odszkodowanie a VAT

W przypadku gdy poszkodowanym jest osoba fizyczna, która nie ma możliwości odliczenia VAT, wysokość wypłaconego odszkodowania na naprawę samochodu powinna więc uwzględniać również podatek, zgodnie z aktualną stawką. W przypadku podatników VAT, zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 22 kwietnia 1997 r. (III CZP 14/97), „odszkodowanie za szkodę poniesioną przez podatnika VAT (tj. prowadzącego działalność gospodarczą) na skutek zniszczenia rzeczy, ustalone według ich ceny, nie obejmuje podatku mieszczącego się w tej cenie, w zakresie, w jakim poszkodowany może obniżyć należny od niego podatek o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotu”.

Szkoda całkowita

Jeśli kosztorys wykaże, że naprawa pojazdu jest niemożliwa lub jej koszt przekracza wartość samochodu, dostaniemy odszkodowanie odpowiadające różnicy wartości pojazdu przed szkodą oraz wraku. W przypadku ubezpieczeń autocasco szkoda całkowita może być definiowana odmiennie. Ubezpieczyciel ma prawo ustalić w ogólnych warunkach ubezpieczenia, że np. gdy wartość naprawy wynosi 70% wartości pojazdu, przyjmuje się wystąpienie szkody całkowitej.

Podstawą wyceny auta powinien być taki sam model samochodu o identycznych parametrach techniczno-eksploatacyjnych. Zdarza się, że w kalkulacji nie uwzględniono dodatkowych elementów wyposażenia lub bezpodstawnie zastosowano wysoki współczynnik korekty ujemnej. Przy stosowaniu tych ostatnich ubezpieczyciele posiłkują się m.in. instrukcjami wprowadzonymi przez stowarzyszenia rzeczoznawców samochodów (np. „Instrukcja określania wartości pojazdów nr 1/2009 z 12 lutego 2009 r.”). Zgodnie z nimi na zmniejszenie wartości pojazdu wpływają:

  • data pierwszej rejestracji,
  • wcześniej dokonywane naprawy powypadkowe lub eksploatacyjne,
  • zakup pojazdu poza granicami kraju.

Odrębną kwestią jest wycena pozostałości, czyli pojazdu uszkodzonego. Jeśli ubezpieczyciel oszacuje wrak na kwotę wyższą niż rzeczywista, żądajmy dokonania dopłaty do przyznanego odszkodowania.

Dokonywana przez ubezpieczycieli likwidacja szkód w pojeździe często budzi wiele wątpliwości ich właścicieli. Warto więc szczegółowo analizować kosztorys, przede wszystkim zweryfikować wartość i rodzaj zastosowanych części zamiennych, przyjętego czasu robocizny i stawki za roboczogodzinę, a także sprawdzić, czy uwzględniono podatek, gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą.


Justyna Halaś,
główny specjalista-kontroler jakości Votum SA



Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 32313 )
Array ( [docId] => 32313 )