Zakup samochodu w komisie – jak nie dać się oszukać

Data: 02-09-2013 r.

Komisant odpowiada wobec kupującego za wady prawne i fizyczne oferowanego przez siebie towaru zgodnie z zasadami rękojmi. Co i w jakim czasie możemy zrobić, gdy zakupiony w komisie samochód jest niezgodny z umową?

Stwierdzenia handlarzy używanych samochodów, że nie dają „żadnej gwarancji” na sprzedawane pojazdy nie mają racji bytu. Są zobowiązani do przyjęcia każdej uzasadnionej reklamacji. Aby uniknąć konieczności dochodzenia roszczeń w sądzie warto pamiętać, by dokładnie sprawdzić stan techniczny auta oraz historię jego obsługi w centralnych serwerach serwisowych danego producenta.

Umowa sprzedaży samochodu oraz faktura

Gdy chcemy wyeliminować potencjalne ryzyko bezprawnego pochodzenia pojazdu, sporządzając umowę kupna żądajmy od komisanta kompletnej dokumentacji samochodu, 2 kompletów fabrycznych kluczyków oraz ewentualnych firmowych gadżetów wręczanych kupującym przez dealerów lub dowodu przejścia kontroli celnej, gdy samochód był importowany.

Nie dajmy się namówić na wykazanie w fakturze zakupu znacznie zaniżonej ceny samochodu w stosunku do rzeczywiście zapłaconej kwoty, ponieważ nie tylko popełnimy przestępstwo o charakterze skarbowym, ale również obniżymy kwotę, co do której możemy żądać zwrotu świadczenia przy odstąpieniu od umowy. W przypadku niezależnych komisów, warto także posiadać niezbędne oświadczenia o przyjęciu ewentualnej zaliczki czy zgłoszeniu wykrytej usterki, w formie pisemnej.

Odmowa przyjęcia reklamacji

Jeżeli komisant odmówi przyjęcia zgłoszonej reklamacji na miejscu, wyślijmy mu pocztą za potwierdzeniem odbioru stosowne pismo w tej sprawie, w którym zawrzemy dokładny opis wad pojazdu oraz wyznaczymy termin i formę, w jakiej życzymy sobie ich usunięcia. Jeśli sprzedawca celowo zataił wady samochodu w momencie sprzedaży, to popełnił oszustwo w rozumieniu Kodeksu karnego. To otwiera możliwość dochodzenia swoich praw, np. przez zgłoszenie wniosku o zobowiązanie sprawcy tego czynu do naprawienia szkody w toku sprawy karnej przed sądem.

Wybór odpowiedniej ścieżki oraz wiążących się z nią świadczeń i obowiązków sprzedawcy należy do kupującego. Ważne tylko, by nie spełniło się stare porzekadło kierowców, które mówi, że „właściciel samochodu cieszy się dwa razy: pierwszy raz − kiedy kupuje samochód, a drugi − kiedy go sprzedaje”.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93),
  • ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz.U. nr 141, poz. 1176).

Dariusz Lotz, adwokat, partner w Spółce Adwokatów Lotz i Partnerzy Sp. p. we Wrocławiu


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 32329 )
Array ( [docId] => 32329 )