Pozyskanie pojazdu do floty jest długofalową inwestycją w działalność firmy.
Im dłużej auto jest sprawne, podnosząc mobilność, konkurencyjność oraz
atrakcyjność przedsiębiorstwa na rynku, tym szybciej inwestycja zwraca się, a
potem zaczyna przynosić większy zysk.
A gdy samochód się popsuje chcemy, aby usługa serwisowa,
którą zlecimy, była wykonana sumiennie i uczciwie, przez odpowiednio wyposażony
punkt diagnostyczny i wysoko wykwalifikowanych mechaników. Najprostszym
sposobem jest zawarcie z wybranym warsztatem samochodowym korzystnej,
szczegółowej umowy.
Jaką umowę podpisać
Oddając swój samochód do naprawy lub przeglądu można domagać się od mechanika
zawarcia pisemnej umowy o dzieło. Przez jej podpisanie serwis zobowiązuje się
do wykonania oznaczonych prac konserwacyjno-naprawczych, a zamawiający do
jednokrotnej zapłaty wynagrodzenia.
Natomiast umowy pełnej obsługi serwisowej najczęściej przyjmują formę umowy
o świadczenie usług, na mocy której warsztat zobowiązuje się do ciągłego
świadczenia wszelkich niezbędnych do utrzymania floty klienta we właściwym
stanie technicznym usług w zamian za okresowe wynagrodzenie w stałej wysokości.
Jak sprawdzić rzetelność dostawców usług
Usługi kompleksowej obsługi serwisowej aut oferowane są przez producentów
pojazdów, dealerów samochodowych i dostawców niezależnych, czyli autoryzowane i
nieautoryzowane serwisy. Kupując nowy lub używany samochód, często jesteśmy
namawiani przez sprzedawców do równoczesnego zawarcia z nimi umowy serwisowej.
Indywidualne serwisowe zabezpieczenie samochodu lub włączenie kolejnego pojazdu
od momentu jego zakupu do dotychczas obsługiwanych przesz stację obiektów może
być dobrym pomysłem. Jednak z reguły zakres usług oferowanych przez warsztat
będzie pokrywać się z istniejącą gwarancją producenta, wliczoną przecież w
pierwotną cenę auta.
Warto jednak sprawdzić, czy okres gwarancyjny nie minął lub
samochód nie uzyskał odpowiednio wysokiego przebiegu oraz porównać, czy
preferowany przez nas wachlarz usług odpowiada świadczeniom gwarancyjnym. Jeśli
nie, można w treści zlecenia zawrzeć tylko te czynności, które nie zostały
uznane za tzw. naprawy gwarancyjne.
Jak wybrać dobry warsztat
Mechanik nie powinien podejmować się wykonania zlecenia, jeżeli w momencie
przyjęcia auta do warsztatu:
- nie stwierdził żadnych
nieprawidłowości w funkcjonowaniu określonych mechanizmów lub podzespołów,
- nie dysponuje odpowiednimi
urządzeniami lub
- zwyczajnie nie potrafi
pomóc.
W momencie oddania auta do naprawy warto domagać się
spisania i wydania kopii protokołu obrazującego stan przekazywanego pojazdu,
który należy uzupełnić w momencie odbioru sprawnego samochodu.
Co powinna zawierać korzystna umowa z warsztatem samochodowym
Oddając pojazd do naprawy, można swobodnie skonstruować umowę z wykonawcą.
Najlepiej zawrzeć w niej wszystkie ważne uregulowania obejmujące:
- szczegółową specyfikację
przedmiotu zlecenia,
- zasady ponoszenia
odpowiedzialności przez serwisanta,
- podstawowe zapisy mówiące o
dopuszczalnych sposobach wypowiedzenia zlecenia czy preferowanych formach
rozwiązywania sporów wynikłych w trakcie jego realizacji.
Warunki umowy powinny jasno określać, które naprawy są
wykonywane obowiązkowo jako usługi podstawowe:
- naprawy bieżące i
powypadkowe,
- regulacja mechanizmów
samochodowych,
- serwis ogumienia oraz
instalacji i urządzeń elektronicznych pojazdów,
- przeglądy okresowe
wykonywane zgodnie z zakresem i częstotliwością wynikającą z książki
serwisowej,
- wymiana wadliwych lub
zniszczonych części,
a które należą do tzw. usług dodatkowych:
- wymiana oleju i filtrów,
- konserwacja systemu
klimatyzacji i zamków,
- diagnostyka silnika i
doradztwo techniczne.
Usługi dodatkowe powinny być każdorazowo uzgadniane z
zamawiającym i wykonywane dopiero po uzyskaniu jego pisemnej zgody lub zlecenia
podpisanego przez osobę upoważnioną.
W umowie o świadczenie kompleksowych usług serwisowych
powinny się znaleźć również klauzule o odpowiedzialności materialnej wykonawcy
za szkody spowodowane w pojazdach oraz za szkody spowodowane niewykonaniem lub
nienależytym wykonaniem umowy wyrządzone osobom trzecim.
Możliwe jest również spisanie ramowej umowy na usługi serwisowe. Polega to
na tym, że z warsztatem spisuje się umowę, w której określa się jej podstawę i
niezmienne parametry, jak np. wynagrodzenie za roboczogodzinę, rabat na
stosowane przy naprawie części, maksymalny czas reakcji na zgłoszoną awarię
pojazdu, zaś ostateczna cena usługi i ewentualnie inne szczegółowe warunki są
ustalane, gdy już dojdzie do awarii (a zatem brak płatności ryczałtowych) na
podstawie szczegółowego pisemnego zlecenia naprawy.
Dariusz Lotz, adwokat, partner w Spółce Adwokatów Lotz i Partnerzy Sp. p.
we Wrocławiu
Zobacz także: