Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa powinny być udzielane sprawnie. Dlatego ustawodawca przyzwolił na stosowanie przepisów mniej restrykcyjnych w pewnych przypadkach, np.:
- w przypadku łączenia zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa z innymi zamówieniami zastosowanie będą miały łagodniejsze przepisy art. 131a-131w ustawy, natomiast
- w przypadku łącznego udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa wraz z zamówieniami podlegającymi wyłączeniu spod reżimu ustawy Pzp będzie można te zamówienie wyłączyć spod stosowania ustawy Pzp (art. 131a ust. 2 i 3).
Należy jednak pamiętać o tym, że niedopuszczalne jest „sztuczne” łączenie zamówień w celu uniknięcia przepisów ustawy (art. 131a ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Ustawa Prawo zamówień publicznych nie znajduje zastosowania dla przetargów na handel bronią
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych uchyliła przepis art. 4 pkt 3 lit. f. Mówi on o niestosowaniu przepisów ustawy Pzp w przypadku dostaw i usług, do których stosuje się art. 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zamiast tego w art. 4 pkt 5b ustawy określono dodatkowe wyłączenie. Zgodnie z nim ustawa nie będzie miała zastosowania do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dotyczy to przypadku, jeżeli wymaga tego podstawowy interes bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast udzielenie zamówienia bez zastosowania ustawy Pzp nie wpłynie negatywnie na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych.
Agata Smerd, jest ekspertem przy Ministerstwie Gospodarki oraz członkiem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych. Autorka publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień publicznych