Umowa w sprawach zamówienia publicznego musi być, pod rygorem nieważności, zawarta w formie pisemnej. Co prawda, w razie gdyby przepisy odrębne wymagały od umowy formy szczególnej, forma ta byłaby konieczna dla jej ważności, jednakże w praktyce najczęściej spotykaną umową jest właśnie umowa w formie pisemnej. Należy pamiętać, iż umowa o zamówienie publiczne stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Zakres świadczenia wykonawcy, objęty umową, jest tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie. Z kolei najkorzystniejsza oferta odzwierciedla wymagania specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz załączników. Tym samym umowa, której elementy wykraczają poza określony w specyfikacji opis przedmiotu zamówienia, podlega unieważnieniu.
Zmiany dopuszczalne są wyłącznie w sytuacji, gdy zamawiający nie tylko przewidział w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu możliwość wprowadzenia takiej zmiany, ale również określił jej warunki. Nie wystarczy zatem wzmianka, że zamawiający dopuszcza zmiany przedmiotu zamówienia. Konieczne jest przy tym określenie sytuacji i zasad ich wprowadzania.
W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności, powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. W takiej sytuacji wykonawca może żądać wynagrodzenia należnego z tytułu wykonania części umowy.