Jakie są cechy umowy o zamówienie publiczne

Autor: Szczurek Piotr
Data: 05-09-2012 r.

Skutkiem wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu publicznym jest zawarcie umowy z wykonawcą, do którego oferta należała. Do ww. umów zastosowanie mają, co do zasady, przepisy kodeksu cywilnego, co jest uzasadnione, gdyż cywilnoprawna swoboda umów leży u podstaw większości stosunków umownych, jednak ustawa wskazuje również pierwszeństwo zawartych w niej przepisów przed regulacjami kodeksowymi.

Umowa w sprawach zamówienia publicznego musi być, pod rygorem nieważności, zawarta w formie pisemnej. Co prawda, w razie gdyby przepisy odrębne wymagały od umowy formy szczególnej, forma ta byłaby konieczna dla jej ważności, jednakże w praktyce najczęściej spotykaną umową jest właśnie umowa w formie pisemnej. Należy pamiętać, iż umowa o zamówienie publiczne stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Zakres świadczenia wykonawcy, objęty umową, jest tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie. Z kolei najkorzystniejsza oferta odzwierciedla wymagania specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz załączników. Tym samym umowa, której elementy wykraczają poza określony w specyfikacji opis przedmiotu zamówienia, podlega unieważnieniu.

Zmiany dopuszczalne są wyłącznie w sytuacji, gdy zamawiający nie tylko przewidział w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu możliwość wprowadzenia takiej zmiany, ale również określił jej warunki. Nie wystarczy zatem wzmianka, że zamawiający dopuszcza zmiany przedmiotu zamówienia. Konieczne jest przy tym określenie sytuacji i zasad ich wprowadzania.

W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności, powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. W takiej sytuacji wykonawca może żądać wynagrodzenia należnego z tytułu wykonania części umowy.

 

Umowa podlega również unieważnieniu jeżeli zamawiający z naruszeniem przepisów ustawy zastosował tryb negocjacji bez ogłoszenia lub tryb zamówienia z wolnej ręki, nie zamieścił ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo nie przekazał ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich oraz pozostałych przypadkach, wskazanych w art. 146 ustawy – Prawo zamówień publicznych.


Zobacz także:

Szczurek Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wygrywać przetargi

pobierz

Opis przedmiotu zamówienia

pobierz

5 najważniejszych zmian w nowelizacji Prawa zamówień publicznych

pobierz

Jak stosować nowe przepisy Prawa zamówień publicznych?

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32423 )
Array ( [docId] => 32423 )