W zamówieniu publicznym zamawiający może zmienić termin płatności

Data: 11-12-2012 r.

Zmiana terminu płatności nie jest zmianą istotną umowy o zamówienie publiczne. Oczywiście pod warunkiem, że nie było to główne kryterium wyboru, jakim zamawiający kierował się przy wyborze oferty.

Ustawa Prawo zamówień publicznych zawiera pewne ograniczenia związane ze zmianą umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 144 ustawy Pzp zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Chyba że przewidziano możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określono warunki takiej zmiany. Zmiana dokonana w sposób sprzeczny niż określa to art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych podlega unieważnieniu.

A zatem zmiana umowy jest możliwa tylko wówczas, gdy:

  • ma charakter nieistotny (wówczas wystarczy sporządzić aneks do umowy),
  • jest zmiana istotną, ale przewidziano możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz wskazano warunki takiej zmiany.

Zmiana istotna czy tylko niewielka modyfikacja

Na podstawie orzeczeń sądów europejskich należy wywnioskować, iż zmiana nieistotna to taka, która:

  • wynika z przyczyn zewnętrznych i niezależnych od stron umowy,
  • jej wprowadzenie jest obiektywnie konieczne, np. zmiana danych adresowych stron;
  • nie powoduje zmiany równowagi ekonomicznej pomiędzy wykonawcą a zamawiającym, np. zmiana rachunku bankowego wykonawcy, na który powinno wpływać wynagrodzenie za wykonane zamówienie;
  • konieczność jej wprowadzenia na etapie przeprowadzanej procedury przetargowej nie miałaby wpływu na wybór najkorzystniejszej oferty;
  • byłaby wprowadzona niezależnie od tego, który z wykonawców zostałby wybrany.

 

Przy analizie omawianego problemu warto posłużyć się następującymi wytycznymi. Zmiana umowy, która doprowadziłaby do sytuacji, w wyniku której ubiegać o zamówienia mogliby starać się również inni wykonawcy niż Ci, którzy złożyli swoje oferty lub dzięki której możliwy byłby wybór innej oferty należy uznać za zmianę istotną.

Treść oferty nie może odbiegać od propozycji zmian zapisów umowy

Zanim zatem zamawiający podejmie decyzję o zmianie umowy z wykonawcą, porównać należy najpierw zapisy umowy wraz z proponowanymi modyfikacjami z treścią oferty wykonawcy. Jeżeli spowoduje to, iż zobowiązanie wykonawcy będzie znacząco różnić się od zobowiązania zawartego w ofercie, to wówczas należy uznać, że takie zmiany są objęte zakazem wynikającym z art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Jak sporządzić aneks do umowy

W przypadku, gdy zmiana umowy ma charakter nieistotny, można sporządzić aneks do tej umowy. Powinien on mieć formę pisemną oraz określać:

  • strony umowy,
  • datę i miejsce zawarcia,
  • jakiej umowy dokładnie dotyczy,
  • które zapisy umowne są zmieniane i podawać obowiązujące brzmienie nowych postanowień umowy,
  • zawierać podpisy stron.

Anna Śmigulska-Wojciechowska, prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wygrywać przetargi

pobierz

Opis przedmiotu zamówienia

pobierz

5 najważniejszych zmian w nowelizacji Prawa zamówień publicznych

pobierz

Jak stosować nowe przepisy Prawa zamówień publicznych?

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32424 )
Array ( [docId] => 32424 )