Prawo do odprawy dla pracowników strefy budżetowej zostało uregulowane nie w Kodeksie pracy, ale w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Przewiduje ona dwa rodzaje odpraw:
- w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- w związku z upływem kadencji.
Wysokość odprawy pracownika samorządowego zależy od stażu pracy i wynosi:
- po 10 latach pracy – 2-miesięczne wynagrodzenie,
- po 15 latach pracy – 3-miesięczne wynagrodzenie,
- po 20 latach pracy – 6-miesięczne wynagrodzenie.
Przepisy kodeksowe przewidują natomiast dla ogółu pracowników odprawę w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Przypomnijmy, że zgodnie z Kodeksem pracy warunki nabycia prawa do odprawy emerytalnej lub rentowej to przede wszystkim:
- spełnienie przez pracownika warunków uprawniających do uzyskania renty lub emerytury,
- przejście na emeryturę lub rentę,
- ustanie stosunku pracy,
- związek między ustaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę lub rentę.