Świadectwo pracy w szczególnych warunkach powinno zawierać dane osobowe oraz informacje o wymiarze czasu pracy, rodzaju stanowiska, na którym wykonywana była praca, i potwierdzenie, że zgodnie z obowiązującymi przepisami praca na takim stanowisku jest uznana za wykonywaną w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Po 2 czerwca 1996 r. informacje o zatrudnieniu w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze mogą być zamieszczane również na drukach świadectwa pracy.
Dopuszczalne są – jako środki dowodowe w postępowaniu przed organem rentowym o ustalenie uprawnień do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w warunkach szczególnych – kserokopie dokumentów potwierdzające okresy takiej pracy sporządzone przez archiwa na podstawie posiadanej przez nie dokumentacji. Na potwierdzenie okresu pracy w szczególnych warunkach niedopuszczalne są natomiast zeznania świadków oraz zaświadczenia wystawione przez prywatnego pracodawcę.
ZUS wyda decyzję przyznającą prawo do wcześniejszej emerytury, jeżeli na podstawie przedłożonego świadectwa lub zaświadczenia uzna, że pracownik był zatrudniony w szczególnych warunkach na stanowisku wymienionym w wykazie załączonym do rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r., a pracę taką wykonywał stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku.