Śniadanie w cenie noclegu podróży służbowej obniża dietę

Data: 10-06-2013 r.

W regulaminie wynagradzania warto umieścić zapis, zgodnie z którym pracownik zobowiązany jest złożyć oświadczenie o tym, czy miał zapewnione bezpłatne śniadanie w trakcie noclegu. Dotyczy to zarówno podróży służbowej krajowej, jak i zagranicznej. W razie wątpliwości pracodawca może to sprawdzić w hotelu telefonicznie czy e-mailowo.

Odpowiednia do zapewnionego w podróży posiłku część diety jest nienależna. Oznacza to, że pracodawca nie tyle może co musi dokonać stosownego pomniejszenia diety.

Przykład: pracownik pojechał w delegacje krajową, podczas której w ramach noclegów w hotelu miał zapewnione śniadania. Wypłacając mu pełne kwoty diet (bez pomniejszenia o 25%) pracodawca naraża się na negatywne skutki:

  • podatkowo-składkowe – świadczenia z tytułu podróży służbowych są wolne od zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek ZUS tylko do wysokości ustalonej na podstawie przepisów,
  • w postaci potencjalnej odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach sfery budżetowej.

Dokonujący zaś rozliczenia pracownik księgowości może ponosić wobec pracodawcy odpowiedzialność porządkowo-dyscyplinarną za niedołożenie należytej staranności przy analizie złożonego przez pracownika rozliczenia delegacji.

Przykład: pracownik przedstawił pracodawcy rozliczenie podróży krajowej, w którym nie poinformował o zapewnionym w cenach noclegów wyżywieniu. Otrzymał pełne kwoty diet za 10 dób spędzonych w delegacji. Pracodawca dokonał jednak wyrywkowej weryfikacji składanych przez pracownika rozliczeń. Uzyskał w hotelu informację o zapewnianiu śniadań w cenie wynajmu pokoju. Nie było uzasadnione uznanie, że pracownik nie miał możliwości korzystania ze śniadań (np. z powodu codziennych bardzo wczesnych porannych wyjazdów z hotelu). W tym przypadku pracownik otrzymał nienależne świadczenie w kwocie 75 zł (10 x 25% z 30 zł).


 

Podstawa prawna: rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167).

Marek Rotkiewicz, prawnik, wykładowca na szkoleniach dotyczących m.in. tematyki podróży służbowych


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 32660 )
Array ( [docId] => 32660 )