Potwierdził to ZUS w indywidualnej interpretacji z 22 października 2013 r. (nr 413). Została ona wydana w następującym stanie faktycznym. Do ZUS zwróciła się spółka, która wskazała, że jej zarząd – na podstawie podjętej przez siebie uchwały - ustanowił prokurentami dwie osoby zatrudnione w spółce na podstawie umowy o pracę (jedna z nich była zatrudniona na stanowisku kierownika marketu budowlanego, a druga na stanowisku administracyjno-biurowym związanym z obsługą sekretariatu spółki).
Z uwagi na to, że funkcja prokurenta wiązała się z szeregiem czynności niewchodzących w zakres obowiązków pracowniczych, zarząd zamierzał – wyłącznie na podstawie swojej uchwały - przyznać im wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji prokurenta. Pracodawca miał wątpliwość jak potraktować należność z tytułu prokury - czy doliczyć je do pensji z etatu i oskładkować, czy też oddzielić od etatu i wypłacać bez potrącania składek.
Zakres obowiązków wynikających z umów o pracę różnił się od czynności związanych z pełnomocnictwem. W ocenie spółki udzielenie prokury przez przedsiębiorcę danej osobie nie powoduje powstania obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Spółka zwróciła się o wyjaśnienie do ZUS, który uznał jej stanowisko za prawidłowe.