Termin rozliczenia płac z odchodzącym pracownikiem

Autor: Katarzyna Pietruszyńska
Data: 11-09-2014 r.

Wypłata wynagrodzenia i innych należnych pracownikowi świadczeń w terminie przyjętym u pracodawcy do wypłaty wynagrodzenia jest możliwa tylko wtedy, gdy pokrywa się on z ostatnim dniem trwania stosunku pracy.

W związku z rozwiązaniem stosunku pracy pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi ostatnie wynagrodzenie za pracę oraz ewentualnie inne świadczenia, przysługujące pracownikowi w związku z ustaniem zatrudnienia.

Normalny termin wypłaty czy ostatni dzień umowy

 

Kodeks pracy nie określa terminu, w jakim pracodawca powinien rozliczyć się z pracownikiem w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem umowy o pracę. W tym zakresie można spotkać się z dwoma poglądami.

Zgodnie z pierwszym wypłata ostatniego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z ustaniem stosunku pracy powinna nastąpić najpóźniej w ostatnim dniu zatrudnienia. Według drugiego poglądu, pracodawca może rozliczyć się z pracownikiem w normalnym terminie przyjętym dla wypłaty wynagrodzenia za pracę, obowiązującym u pracodawcy.

Były pracownik nie może czekać na wypłatę

Jako prawidłową należy jednak przyjąć zasadę, iż wypłata wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy powinna nastąpić najpóźniej w dniu, w którym dochodzi do rozwiązania umowy o pracę. Pracodawca powinien więc rozliczyć się z pracownikiem najpóźniej w ostatnim dniu zatrudnienia.

Należy mieć na uwadze, że wewnątrzzakładowe źródła prawa pracy, takie jak regulamin pracy, określają prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Przyjęty u pracodawcy i określony w przepisach wewnątrzzakładowych termin wypłaty wynagrodzenia za pracę odnosi się więc do pracowników, a nie osób, które takiego statusu już nie posiadają.

Katarzyna Pietruszyńska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych – 11 odpowiedzi na pytania

pobierz

Okres zasiłkowy

pobierz

Jak rozliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop w 2017 roku

pobierz

Dokumenty ubezpieczeniowe – 8 odpowiedzi na pytania

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 35690 )
Array ( [docId] => 35690 )