Według obecnie obowiązującego art. 80 Kodeksu pracy, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za pracę wykonaną, natomiast za czas nie wykonywania pracy z tytułu np. choroby pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią.
W myśl § 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie nie wykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 62, poz. 289 ze zm.), zasiłek chorobowy za część miesiąca oblicza się poprzez podzielenie miesięcznej stawki wynagrodzenia przez 30 i pomnożenie wyniku przez liczbę dni choroby. Kwotę tę odejmuje się od należnego wynagrodzenia za cały miesiąc. Przyjmuje się, że wynagrodzenie chorobowe, jak i zasiłek chorobowy przysługują za każdy dzień niezdolności do pracy, nie wyłączając dni wolnych od pracy.
Natomiast wynagrodzenie za pracę przysługuje za pracę wykonaną, a zatem tylko za dni (godziny) wykonywania pracy.
Zachodzi tu sprzeczność w miesiącach, które liczą 31 dni.