Z tremą da się skutecznie walczyć

Kategoria: Szkolenie BHP
Data: 08-05-2014 r.

Trema, stres, niepokój czy lęk to zjawiska znane każdemu. Towarzyszą nam przez całe życie. Uczucia te pojawiają się głównie przed publicznym wystąpieniem i w jego trakcie. Nie byłoby może w tym nic niepokojącego, gdyby nie fakt, że trema jest dla nas nieprzyjemnym wrażeniem. Jednoznacznie budzi negatywne skojarzenia. Bywa postrzegana jako destrukcyjna siła hamująca naszą energię i zdolność kreatywnego myślenia. Różne są też sposoby „odreagowania”, pozbycia się tremy lub jej zniwelowania.

Każdy szkoleniowiec, który zaczyna szkolenie bhp, wie, że zabiera innym przestrzeń i czas. Musi go wykorzystać jak najbardziej efektywnie. Uczestnicy szkolenia skupiają swoją uwagę na prowadzącym. Świadomie lub nie rozpoczyna się również proces oceny jego osoby (czy jest dobrze ubrany, jak się zachowuje, czy się czerwieni, czy ma poczucie humoru, czy utrzymuje kontakt z odbiorcami itp.) oraz sposobu, w jaki posługuje się głosem (czy mówi wyraźnie, zrozumiale, czy się nie myli itd.).

Jak zatem opanować tremę przed spotkaniem lub szkoleniem? Podstawową zasadą higieny psychicznej jest zasada złotego środka: zaspokajaj swoje potrzeby w niezbędnym stopniu, umiarkowanie. Najlepsza jest jednak profilaktyka. Przed ważnym występem szkoleniowiec powinien zadbać o kilka rzeczy.

Przed spotkaniem lub szkoleniem

Dokładne poznaj temat. Jeśli tego nie zrobisz, audytorium zorientuje się, że masz luki w wiedzy. Ty się zdenerwujesz, a publiczność to momentalnie wyczuje. Dobrze opanuj treść wystąpienia. Szczególnie ważne jest pierwsze 5 minut, więc dobrze przygotuj początek. Największa trema jest na wstępie, zatem po udanym rozpoczęciu, poczujesz się pewniej. Przećwicz swoje przemówienie. Sprawdź, ile masz czasu, a ile materiału przygotowałeś. Opracuj więcej treści. Lepiej skrócić swoje wystąpienie lub pominąć jakieś ćwiczenie na szkoleniu, niż stać przed odbiorcami i nie mieć już nic do zaprezentowania. Dokonuj wizualizacji, czyli wyobrażaj sobie odbiorców i przebieg spotkania. To pozwoli na przeżywanie stresu w wyobraźni i nauczy stopniowo go opanować. Zastanów się, jakie pytania mogą paść ze strony słuchaczy i opracuj na nie odpowiedzi.

Skontroluj pomieszczenie i sprzęt. Czy przy takim ustawieniu sali wszyscy będą widzieli Ciebie i tablicę? Czy działa rzutnik multimedialny? Czy oświetlenie jest wystarczające? Pamiętaj o swoich notatkach i materiałach, które będziesz wykorzystywać podczas prezentacji. Nie możesz w trakcie przemówienia szukać czegoś nerwowo i na dodatek nie znaleźć! Wypocznij, wyśpij się. Dodatkowo mogą Ci pomóc ćwiczenia relaksacyjne. Posłuchaj ulubionej muzyki. Wystarczy mieć ze sobą odtwarzacz i włączyć go, kiedy poczujesz się spięty. Słuchanie ulubionych utworów pozwoli odprężyć się oraz oderwać na chwilę od stresującej sytuacji, a przy okazji naładować się pozytywną energią.

Porozmawiaj z kimś bliskim, wyrzuć z siebie obawy, złe emocje, negatywne myśli. Pospaceruj, poruszaj się. Ćwiczenia fizyczne pozwalają odreagować, zapomnieć o sytuacjach stresujących. Przyjdź wcześniej. Będziesz miał czas na ewentualne korekty w ustawieniu sali. Ubierz się wygodnie. Strój nie powinien krępować ruchów. Należy jednak pamiętać, że powinien być schludny i odpowiedni do sytuacji. Sprawdź też, czy dobrze w nim wyglądasz. Unikniesz niepotrzebnych komentarzy i poczucia dyskomfortu. Poczucie atrakcyjności zmniejszy poziom stresu i łatwiej przebrniesz przez trudną sytuację. Zdrowo się odżywiaj.

Aleksandra Kostka, pedagog

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wybierać nowoczesne źródła światła do mieszkania

pobierz

Zasady BHP elektryka

pobierz

Pierwsza pomoc

pobierz

Protokół powypadkowy – wzór dokumentu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 34827 )
Array ( [docId] => 34827 )

Array ( [docId] => 34827 )