Jaka temperatura może panować w pomieszczeniu pracy

Kategoria: Warunki pracy
Autor: Ryś Paweł
Data: 23-07-2012 r.

W pomieszczeniu pracy, czyli w miejscu przeznaczony na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca musi panować odpowiednia temperatura. Wysokość temperatury musi być dostosowana do rodzaju wykonywanej pracy.

Maksymalna i minimalna temperatura

Przepisy wskazują jaką temperaturę w pomieszczeniu pracy pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom. Temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza. Natomiast w pomieszczeniach, gdzie pracownik wykonuje lekką pracę fizyczną i pracę biurową, minimalna temperatura powinna wynosić nie mniej niż 18 stopni Celsjusza.

Przepisy nie stanowią jednak jaka może być maksymalna temperatura w pomieszczeniach pracy. Ogólna zasady, mówi, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę dostosowaną do rodzaju wykonywanej pracy, czyli do metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania.

Przyjmuje się, że praca na stanowiskach, na których utrzymuje się temperatura powyżej 28°C jest jednak traktowana jako praca w warunkach szczególnie uciążliwych. W takim przypadku pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom napoje profilaktyczne.

Odpowiednia wentylacja pomieszczeń pracy

Utrzymanie odpowiedniej temperatury pomieszczenia związane jest z odpowiednią wentylacją pomieszczeń pracy. Zasada jest, że w pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza, wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Dal zapewnienia takiej wymiany powietrza pracodawca może zastosować wentylację naturalną, mechaniczną lub klimatyzację.

Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Zastosowana przez pracodawcę klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Zaś strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.

Pracodawca musi pamiętać, że w przypadku zastosowania systemu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej ma obowiązek zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii.

Ryś Paweł

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wybierać nowoczesne źródła światła do mieszkania

pobierz

Zasady BHP elektryka

pobierz

Pierwsza pomoc

pobierz

Protokół powypadkowy – wzór dokumentu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 24316 )
Array ( [docId] => 24316 )

Array ( [docId] => 24316 )