Pracodawca nie może żądać od pracownika zwrotu kosztów zakupu okularów

Kategoria: Warunki pracy
Data: 18-08-2013 r.

Jednym z obowiązków pracodawcy związanym z bezpieczeństwem i higieną pracy jest zapewnienie pracownikom okularów korygujących wzrok, stosownie do zaleceń lekarza, jeśli wyniki badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wskazują potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Najczęściej obowiązek zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok jest realizowany poprzez zwrot kosztów zakupu okularów jakiego dokonał pracownik. Pracodawcy przyjmują, iż zwrot taki może następować raz na określony przez nich czas. Jednocześnie przepisy nie przewidują możliwości domagania się zwrotu dokonanej uprzednio refundacji.

Powyższe rozwiązanie dotyczy również sytuacji, gdy pracodawca w regulaminie ustalił kwotę refundacji i częstotliwość refundacji – co 2 lata, a na przykład po 3 miesiącach od daty refundacji z pracownikiem zostaje rozwiązana umowa o pracę. Przyczyną rozwiązania umowy o pracę nie jest wina pracownika. Pracodawca nie może więc w takiej sytuacji (w ramach rozliczeń z pracownikiem ) potrącić "niezamortyzowanej" części dokonanej refundacji za okulary t.j. w przybliżeniu za około 1,5 roku. Pomimo tego, że pracownik z tymi okularami, częściowo opłaconymi przez obecnego pracodawcę, idzie do nowej pracy.


Tomasz Zwolak
, specjalista ds. prawa pracy




Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wybierać nowoczesne źródła światła do mieszkania

pobierz

Zasady BHP elektryka

pobierz

Pierwsza pomoc

pobierz

Protokół powypadkowy – wzór dokumentu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 24395 )
Array ( [docId] => 24395 )

Array ( [docId] => 24395 )